SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka dydaktyczna |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PEDP-PD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | 60 | 4 | 60 | 4 | Zaliczenie na ocenę |
1. Wykorzystanie przez studentów zdobytej wiedzy teoretycznej dotyczącej kompleksu zagadnień związanych z wprowadzaniem nowej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w postaci zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.
2. Uogólnienie umiejętności praktycznych zdobytych w czasie realizacji dotychczasowych zajęć objętych programem studiów i zapoznanie się z funkcjonowaniem szkoły jako placówki edukacyjnej, w ramach której student weryfikuje i integruje wiedzę z zakresu pedagogiki, poradnictwa i socjoterapii;
3. Umiejętność samodzielnego rozwiązywania postawionych zadań w zakresie pomocy w rozwiązywaniu konkretnych problemów pojawiających się w rzeczywistości szkolnej, nabywanie doświadczeń pedagogicznych w celu ich twórczego zastosowania w przyszłym działaniu pedagogicznym, a w rezultacie praktyczne przygotowanie do prowadzenia zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne w przyszłej pracy zawodowej.
Warunkiem rozpoczęcia praktyk jest wyrażenie zgody kierownictwo odpowiedniej placówki na odbycie praktyki według harmonogramu danego roku akademickiego przez studenta w uzgodnionym zakresie i terminie na podstawie skierowania z Uczelni oraz przekazanie Organizatorowi praktyki z ramienia Uczelni odpowiednich dokumentów praktyki - porozumienie w sprawie praktyk. Warunkiem odbycia praktyk w danej szkole jest prowadzenie przez nią zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.
W czasie trwania praktyki student zobowiązany jest do:
1. Zapoznania się ze strukturą instytucji, funkcjami przez nią realizowanymi, formami i metodami pracy oraz jej statusem formalno-prawnym;
2. Zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela - psychologa, nauczyciela - pedagoga, w tym pedagoga specjalnego, nauczyciela posiadający przygotowanie np. z zakresu prowadzenia określonego rodzaju terapii obejmującej rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych (np. z arteterapii, socjoterapii, terapii behawioralnej, mediacji), bądź dwuosobowych zespołów: nauczyciela przedmiotu wraz ze specjalistą (może nie być nauczycielem) od prowadzenia określonej terapii w zakresie prowadzenia zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne;
3.Zapoznanie się z dokumentacją prowadzoną przez nauczyciela (z zachowaniem zasad ochrony danych osobowych) i konspektami zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne;
Klasyczna metoda problemowa, prezentacja dokumentów związanych z instytucją, praca w grupie, analiza dokumentów
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z praktyk:
- na studiach stacjonarnych student uzyskuje zaliczenie praktyk, gdy uczestniczył w spotkaniach dotyczących praktyk organizowanych przez osobę wyznaczoną jako Organizator Praktyk z ramienia Uczelni, odbył praktykę zgodnie z terminem praktyk podanych przez Organizator praktyk z ramienia Uczelni i uzupełnił dziennik praktyk, konspekty oraz dostarczył opinię z praktyk.
Proponowane miejsca praktyk:
Szkoły podstawowe, Szkoły średnie pod warunkiem, że realizują zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
Zmodyfikowane przez dr Magdalena Zdaniewicz (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 12:16)