Zapoznanie studentów z teoriami uczenia się – nauczania, dyskursami edukacji oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej. Przygotowanie studentów do projektowania zadań dydaktycznych.
Wymagania wstępne
Opanowanie podstawowych zasad pracy w grupie, (auto)refleksyjne myślenie o procesach i mechanizmach uczenia się – nauczania
Zakres tematyczny
Tematyka wykładów
Dydaktyka ogólna jako nauka (przedmiot i metody badań, zadania, funkcje, podstawowe pojęcia)
Koncepcje psychologiczne i ich dydaktyczne implikacje. Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa
Paradygmaty dydaktyczne:
obiektywistyczne
interpretatywno-konstruktywistyczne
transformatywne
Dyskursy edukacyjne i ich pedagogiczne implikacje, a proces uczenia się – nauczania
Współczesne teorie kształcenia. Nauczanie problemowe. Kształcenie wielostronne. Kształcenie zintegrowane. Stosowanie teorii dydaktycznych w praktyce
Tematyka ćwiczeń
Warunki pracy dydaktycznej i wychowawczej szkoły/nauczyciela/grupy (cele kształcenia, sposoby formułowania, zasady dydaktyki)
Charakterystyka procesu samokształcenia
Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie i przeprowadzenie przez studenta warsztatów dotyczących wybranej tematyki. Podstawą zaliczenia wykładów jest zdanie pisemnego lub ustnego (zgodnie z indywidualnym wyborem studenta) egzaminu z tematyki prezentowanej w czasie wykładów.
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (40%) i z egzaminu (60%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.
Literatura podstawowa
Arends R. J., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa1994.
Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2004.
Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012
Literatura uzupełniająca
Dudzikowa M. Jaskulska S., Wawrzyniak-Beszterda R., Bochno E., Bochno I., Marciniak M., Knasiecka-Falbierska K., Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla. Diagnoza i uwarunkowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012
Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy o szkole, Wyd. UWM, Olsztyn 2006
Mikiewicz P., Socjologia edukacji, PWN, Warszawa 2016
Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.
Speck O., Być nauczycielem, tłum. E. Cieślik, GWP, Gdańsk
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, „Impuls”, Kraków 2001.
Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, PWN, Warszawa 2009.
Tuohy D., Dusza szkoły, przeł. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 14-05-2020 08:18)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.