SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Gerontologia społeczna |
Kod przedmiotu | 14.7-WP-ARTEP-GSPOŁ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Arteterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy z zakresu gerontologii społecznej i jej miejsca w systemie nauk o starzeniu się, kluczowych pojęć i mechanizmów prowadzących do zmian społeczno-demograficznych np. feminizacji starości, starzenia się społeczeństw oraz procesu starzenia się jednostki. Zapoznanie studentów ze światowymi trendami wsparcia i opieki nad seniorami, rozwiązaniami systemowymi w kontekście starzenia się świata
Wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia oraz podstawowa orientacja w płaszczyźnie zjawisk społecznych zachodzących w rodzinie i społeczeństwie
Wykłady
Charakterystyka dyscypliny - gerontologia społeczna (wybrane teorie), psychologiczne starzenie się człowieka, faza starości w cyklu życia człowieka, kryzysy w fazie starości, feminizacja starości, efekt wdowieństwa, mnoga patologia, wsparcie dla ludzi starszych, instytucje wsparcia społecznego dla seniorów.
Ćwiczenia
instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wsparcia seniorów; problemy ludzi starszych (strategie radzenia w konkretnej sytuacji problemowej). Człowiek stary w rodzinie, relacje międzypokoleniowe w rodzinach, poczucie jakości życia osób starszych.
Wykład konwencjonalny, dyskusja , prezentacje multimedialne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).
Aktywność na zajęciach dokumentowana jest na karcie aktywności studenta
Wykład – warunkiem przystąpienia do zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu- minimum 60 % uzyskanych punktów w teście zaliczeniowym
1.Psychologia rozwoju człowieka T II , pod red. Hawras-Napierała B, Trempała J, Warszawa 2001
2.Hurner S.J, Helms D.B. Rozwój człowieka 1999
3.Szatur-Jaworska B, Błędowski D, Dzięgielewska M, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006,
4.Gerontologia dla pracowników socjalnych, pod red. K. Wiśniewskiej-Roszkowskiej, Warszawa 1982
5.J. Rembowski, Psychologiczne problemy starzenia się człowieka, warszawa-Poznań, 1984
6.A.Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn, 2005
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 11:05)