SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do pisania kreatywnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do pisania kreatywnego
Kod przedmiotu 09.3--FiPlP-WdPK-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Grabias - Banaszewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Wprowadzenie do pisania kreatywnego to przedmiot mający na celu zapoznanie Studentów w tematykę creativewriting.

Podejmowane zagadnienia zostały tak dobrane, aby stanowiły  podstawę  dla dalszej edukacji na specjalności kreatywne pisanie.

Wymagania wstępne

Test kompetencyjny (zakres szkoły średniej).

Zakres tematyczny

  1. Historia kreatywnego pisania (definicja, główne szkoły) (1)
  2. Techniki twórczego myślenia (teoria procesu twórczego, techniki inspiracji, trening wyobraźni) (3)
  3. Kompozycja (4)
  4. Typy kompozycji
  5. Motyw i wątek
  6. Ramy tekstu literackiego
  7. Formuły inicjalne i finalne
  8. Typy narracji i sytuacji narracyjnych
  9. Przestrzeń w dziele literackim
  10. Czas w literaturze
  11. Punkt widzenia – perspektywa
  12. Genologia (3)
  13. Gatunki epickie - małe prozy
  14. Główne gatunki liryczne
  15. Gatunki dramatyczne
  16. Planowanie procesu twórczego (3)
  17. Motyw jako trzon opowieści.
  18. Trójkąt dramatyczny.
  19. Beat jako najmniejsza jednostka akcji.
  20. Czym jest struktura opowieści?
  21. Dlaczego warto planować ?
  22. Wybór metody
  23. Trzy poziomy planu.
  24. Etapy pośrednie (synopsis, drabinka, treatment).
  25. Jak wydać książkę (1)

Metody kształcenia

  • metody aktywizujące (burza mózgów, dyskusja).
  • metody audiowizualne
  • narzędzie TIK

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach (zabieranie głosu w  dyskusji)
  • zaangażowanie
  • egzamin w formie testu

Literatura podstawowa

  1. Bezubik K., Piszę bo chcę… Poradnik kreatywnego pisania, Będzin  2015.
  2. Chojnacki M., Techniki inspiracji. Trening twórczego myślenia,  Poznań 2004.
  3. Dąbała J., Tajemnica i suspens. Wokół głównych problemów creativewriting, Lublin 2004;
  4. Filipiak I., Twórcze pisanie dla młodych panien, Warszawa 1999.
  5. Jak zostać pisarzem. Pierwszy polski podręcznik dla autorów, pod red. A. Zawady, Wrocław 2011.
  6. King S. , Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika, tłum. P. Braiter, Warszawa 2008.
  7. Kompozycja i genologia. Ćwiczenia z poetyki, pod red. A. Gajewskiej, Poznań 2009.
  8. Nęcka E., Trening twórczości, Gdańsk 2005.
  9. Vogler Ch., Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2018.
  10. Wejdź w konwencję!: podręcznik kreatywnego pisania, pod red. M. Marzec-Jóźwickiej, Lublin 2019.
  11. Wiszniewski A., Sztuka pisania, Katowice  2003.
  12. Witek R.,   Hałucha M.,  Tresura pióra: kurs kreatywnego pisania, wymyślania i fantazjowania, Warszawa 2017.
  13. Wrycz-Bekier J., Jak napisać krótkie teksty, które błyskawicznie przyciągną uwagę, Warszawa 2006.
  14. Wrycz-Bekier J., Szkoła twórczego pisania. Jak zostać autorem bestsellerowych książek,
  15. Zuckerman A., Jak napisać świetną powieść , tłum. M. Kościuk, Poznań 2000.

Literatura uzupełniająca

  1. Bonda K., Maszyna do pisania : kurs kreatywnego pisania, Warszawa 2015.
  2. Dunne W., Podręcznik dramatopisarza. Rozwój bohaterów, budowanie scen i historii, tłum. A. Figura i inni,  Warszawa 2014.
  3. Lekcja pisania, red. Monika Sznajderman, Dukla 1998.
  4. Seger L., Tworzenie niezapomnianych postaci, Warszawa 2016.
  5. Swain D. V., Jak pisać żeby publikować, przeł. M. Burdzy-Barrington, Warszawa 2010.
  6. Tkaczyk P., Narratologia, Warszawa 2017.
  7. Watts N., Jak napisać powieść, przeł. i posłowie Ewa Kraskowska, Kraków 1998;
  8. Węcki T., Jak napisać powieść? Najlepszy podręcznik dla pisarzy doświadczonych i początkujących, Warszawa 2019.

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji pisanie kreatywne.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 26-11-2020 17:43)