SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia społeczna |
Kod przedmiotu | 14.4-WH-CDFP-PS-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Coaching i doradztwo filozoficzne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami psychologii społecznej, jej powiązań z psychologią i socjologią; dostarczenie wiedzy na temat kierunków rozwoju psychologii społecznej, wybranych metod i narzędzi badawczych, technik pozyskiwania danych oraz strategii i metod analizowania zjawisk w grupach społecznych, mechanizmów wywierania wpływu na zachowania społeczne jednostki. Dzięki uczestnictwu w zajęciach student będzie mógł lepiej zrozumieć jak przebiegają procesy myślowe, emocje i ludzkie działania.
Brak
Przedmiot psychologii społecznej, czyli między socjologią a psychologią. Historia psychologii społecznej. Metody badań psychologii społecznej. Człowiek istota biologiczna i społeczna. Pamięć, procesy poznawcze, poznanie społeczne. Emocje. Postrzeganie siebie i innych. Jaźń. Tożsamość jednostkowa. Tożsamość społeczna, role społeczne. Osobowość człowieka. Postawy. Charakterystyka grupy społecznej, procesy grupowe. Wpływ społeczny, manipulacja, konformizm. Zachowania prospołeczne i problemy społeczne. Stres, agresja – sposoby radzenia sobie z nimi. Stereotypy – czy można je przezwyciężać. Możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu psychologii społecznej w praktyce.
Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: praca na zajęciach, aktywność, prezentacja.
Wykład: egzamin końcowy.
ARONSON E., Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa 2001.
ARONSON E., WILSON T. D., AKERT R. M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka, Poznań 1997.
CIALDINI R, Wywieranie wpływy społecznego, GWP, Gdańsk 1994.
WOJCISZKE B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, GWP, Warszawa 2002.
MACRAE C. N., STANGOR C., HEWSTONE M. (red.), Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, GWP, Gdańsk 1999.
ZIMBARDO P. G., Psychologia i życie, Warszawa 1999.
KENRICK D. T., NEUBERG S. L., CIALDINI R. B., Psychologia społeczna, GWP, Gdańsk 2002.
MACRAE C. N., STANGOR C., HEWSTONE M. (red.), Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, GWP, Gdańsk 1999.
MIKA S., Psychologia społeczna, WN PWN, Warszawa 1982.
MYERS D. G., Psychologia społeczna, Zysk i S-ka, Poznań 2003.
TAVRIS C., WADE C., Psychologia. Podejścia oraz koncepcje, Zysk i S-ka, Poznań 1999.
ZIMBARDO P. FG, Efekt Lucyfera, PWN, Warszawa 2009.
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 10-07-2020 01:23)