SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru A2: Filozofia i etyka sportu |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-KP-PFES |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Kulturoznawstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu antropologii filozoficznej oraz związkami filozofii z kulturą fizyczną. Zasadnicza orientacja w problematyce historii filozofii obejmującej okres od starożytności po współczesność (szczególnie uwzględnienie podejścia do kultury fizycznej i cielesności). Ukazanie historycznego rozwoju idei olimpizmu (kultura starogrecka jako źródło nowożytnego sportu europejskiego, rozwój idei starożytnego olimpizmu w poglądach P. de Coubertina). Prezentacja poglądów na sport, jako zjawisko podlegające zasadom „fair play”. Etyka w sporcie.
Znajomość podstawowych zagadnień i pojęć z zakresu filozofii, filozofii kultury oraz etyki.
Filozofia w europejskim kręgu kulturowym. Starożytna idea „kalokaghatii” i jej realizacja w sporcie. Antropologia filozoficzna. Ciało, jego recepcja i ocena wartości w różnych epokach. Filozofia sportu – powstanie i rozwój. Idea olimpizmu. Etyka jako dyscyplina filozoficzna ‒ jej główna problematyka i naczelne kategorie (wartości, normy, oceny, sankcje, dobro, doskonałość, prawda, piękno, sprawiedliwość ), koncepcja „etyki sportowej walki”i zasada „fair play” jako jej naczelna zasada; współczesne zagrożenia dla zasady „fair play” (agresja, doping, korupcja, chuligaństwo stadionowe); estetyczny wymiar sportu ‒ kategoria piękna w sporcie.
Analiza i interpretacja tekstów źródłowych, dyskusja, prezentacje multimedialne, paktywność w grupach, studium przypadków związanych z występowaniem dylematów etycznych w sporcie;
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obowiązkowa obecność na zajęciach, aktywny udział w dyskusji, czynna i przemyślana, analiza tekstów źródłowych, referat;
1. Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, Warszawa 1958 lub inne wydanie.
2. Tatarkiewicz W. Historia filozofii, Tom1, (wydanie dowolne).
3. Lipiec J. Filozofia olimpizmu, Warszawa 1999.
4.Lipiec J. Kalogiata: Szkice z filozofii sportu, Kraków 1988.
5. Tyszka A., Olimpia i Akademia. Szkice o humanistycznej treści sportu, Wyd. Sport i Turystyka, Warszawa 1970;
6. Krawczyk Z. (red) Filozofia i socjologia kultury fizycznej. Wybór tekstów, Warszawa 1974, PWN;
7. Karta Olimpijska.
1. Lipiec J. (red.), Duch sportu, Kraków 1980.
2. Lipoński W., Olimpizm dla każdego: popularny zarys wiedzyw historii, organizacji i filozofii ruchu olimpijskiego, Poznań 2000.
3. Osterloff K., Historia sportu, Warszawa 1976.
4. Humanistyczna encyklopedia sportu, Warszawa 1987.
Zmodyfikowane przez dr Joanna Zegzuła - Nowak (ostatnia modyfikacja: 24-06-2020 14:52)