SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca z dzieckiem niepełnosprawnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca z dzieckiem niepełnosprawnym
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-PZDN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie 
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ukazanie wspólnych i swoistych cech dzieci z różnymi niepełnosprawnościami w porównaniu z pełnosprawnymi. Omówienie  idei edukacji integracyjnej oraz inkluzyjnej. Ukazanie wybranych metod pod kątem ich wykorzystania w pracy z dziećmi z ograniczeniami sprawności. Uwrażliwienie studentów na problemy dzieci z niepełnosprawnością oraz ich rodzin w środowisku szkolnym, a także możliwości oferowania im wsparcia. 

Wymagania wstępne

Znajomość problematyki celów, zasad, metod z zakresu teoretycznych podstaw wychowania oraz dydaktyki ogólnej.

Zakres tematyczny

Wykłady

1) Specjalne potrzeby edukacyjne. Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. Klasyfikacja dzieci/uczniów z niepełnosprawnością.  2) Edukacja dzieci z niepełnosprawnością w systemie integracyjnym i włączającym. 3) Zasady edukacji dzieci z niepełnosprawnością w szkole (IPET, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, organizacja procesu wychowawczo-dydaktycznego). 4) Wspomaganie rodziców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością  w szkole i środowisku lokalnym. 5) Integracja społeczna uczniów z niepełnosprawnością. 5) Adaptacja uczniów z niepełnosprawnością do szkoły. 6) Wizyta studyjna w szkole integracyjnej lub ogólnodostępnej - analiza kultury intgracyjnej oraz inkluzyjnej. 

Laboratoria 

1) Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci z wybranymi niepełnosprawnościami w roli ucznia i kolegi w szkole (możliwości i ograniczenia, wspólne i swoiste cechy dzieci pełnosprawnych i z niepełnosprawnością).  2) Wspieranie procesu społecznej integracji dzieci z niepełnosprawnością w grupie. Bariery społecznej integracji. 3) Wybrane metody pracy z dziećmi z niepełnosprawnością: a) metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne; b) metody relaksacyjne: technika relaksacji według Jacobsona, według Winterberga, według Polender; c) metoda P. Dennisona; d) metoda dobrego startu; e) uczenie się we współpracy; f) metoda żywiołów, g) pedagogika zabawy, h) model Teacch, 4) Komunikacja alternatywna i wspomagająca dla dzieci  z niepełnosprawnością przejawiającymi trudności komunikacyjne.

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, pokaz.

Laboratoria – metoda projektu, praca w grupach, metoda ćwiczeń. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

Test sprawdzający wiedzę z wykładów na zaliczenie (zal.). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% prawidłowych odpowiedzi.. 

Laboratoria

Zaliczenie laboratorium: (1) realizacja projektu zaliczeniowego, tj. zreferowanie założeń wybranej metody, przygotowanie odpowiednich środków dydaktycznych oraz przeprowadzenie zajęć praktycznych (praca w grupie). Kryteria oceny (2-5): a) rzetelność analizy problematyki, b) komunikatywność przekazu, c) środki dydaktyczne, c) atrakcyjność zajęć praktycznych d) poprawność metodyczna. Ocena za projekt stanowi średnią arytmetyczną ocen cząstkowych; (2)  Kolokwium z treści zajęć. Kryteria oceny: ocena niedostateczna (do-60)%, dostateczna (61-75%), dobra (76-85%), bardzo dobra (86-100%).

Ocena końcowa

Ocena końcowa: uzyskanie zaliczenia z wykładu oraz średnia arytmetyczna ocen uzyskanych na laboratoriach.

Literatura podstawowa

  1. Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa 2017. 
  2. Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej: przewodnik metodyczny,  red. W. Dykcik, B. Szychowiak, Poznań 2001.
  3. Psychologia ucznia i nauczyciela: podręcznik akademicki, red. S. Kowalik, Warszawa 2011.
  4. Przewodnik po edukacji włączającej: rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły, red.  T. Booth i M. Ainscow, Warszawa 2011. 
  5. Z teorii i badań społecznej integracji, red. A. Maciarz, Kraków 1999.

Literatura uzupełniająca

 

  1. Bąbka J., Zachowania kooperacyjne w sytuacjach zadaniowych u młodzieży w okresie wczesnej adolescencji. Analiza porównawcza młodzieży pełnosprawnej i z różnymi ograniczeniami sprawności, Zielona Góra 2012. 
  2. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1992. 
  3. Doroszewska J., Pedagogika specjalna, Wrocław-Warszawa 1989.
  4. Dzionek E, Gmosińska M., Kościelniak A., Szwajkajzer M., Kinezjologia edukacyjna, Kraków 2010. 
  5. Grycman M., Kaczmarek B.B., Podręczny słownik terminów AAC, Kraków 2014. 
  6. Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, red. J. Kielin, Gdańsk 2020. 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2021 18:46)