SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy z grupą twórczą z realizacją etiud - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy z grupą twórczą z realizacją etiud
Kod przedmiotu 05.9-WP-ARTEP-MPGTE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie kompetencji w zakresie: inicjowania, budowania, integrowania, animowania i prowadzenia grupy twórczej o charakterze arteterapeutycznym, umacniania i rozwijania więzi w grupie, umiejętności współdziałania w zespole, prowadzenia warsztatów twórczych oraz samodzielnego przygotowywania i animowania wraz z grupą małej formy artystycznej (etiudy), będącej rezultatem działań twórczych i arteterapeutycznych. 

Wymagania wstępne

Wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne zdobyte w ramach przedmiotów:  Wprowadzenie do współczesnych technik teatralnych, Wprowadzenie do współczesnych technik tańca i ruchu, Improwizacja teatralna, Improwizacja ruchowa, Wprowadzenie do dramaterapii z elementami dramy kreatywnej, Teatroterapia w dramaterapii.

Zakres tematyczny

Etap I. Zawiązywanie grupy twórczej – wzajemne poznawanie się, budowanie zaufania, integracji i poczucia bezpieczeństwa w grupie – ćwiczenia integracyjno-komunikacyjne i relaksacyjne. Etap II. „Stawanie się wspólnotą” – budowanie poczucia więzi z grupą twórczą, odpowiedzialności za wspólne zadania, kształtowanie tożsamości i specyfiki grupy oraz umiejętności twórczego współdziałania. Inicjowanie, inspirowanie, kreowanie, animowanie, projektowanie i organizowanie sytuacji, zadań oraz działań twórczych o charakterze arteterapeutycznym – ćwiczenia pobudzające i stymulujące wyobraźnię twórczą, wyzwalające ekspresję artystyczną, uruchamiające indywidualne i grupowe działania twórcze. Etap III. Przygotowanie do zespołowej realizacji etiudy artystycznej z wykorzystaniem scenicznych środków wyrazu. Kształtowanie umiejętności inicjowania i koordynowania pracy arteterapeutycznej w grupie twórczej między innymi poprzez stworzenie przez każdego studenta własnego zespołu i zrealizowanie wraz z nim samodzielnej etiudy artystycznej o charakterze arteterapeutycznym.

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, warsztatowe ćwiczenia teatralne, gry i zabawy parateatralne, drama, rozmowa, dyskusja, praca w grupach, inscenizacja, giełda pomysłów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie przez studenta pozytywnych ocen z realizacji poszczególnych ćwiczeń/zadań warsztatowych w ramach aktywności na zajęciach (oceny i opinie z wykonanych ćwiczeń/zadań warsztatowych odnotowywane są w Indywidualnej karcie aktywności studenta) oraz uzyskanie pozytywnej oceny z realizacji końcowej etiudy artystycznej o charakterze arteterapeutycznym.

Skala ocen za aktywność na zajęciach i ocen za końcową etiudę artystyczną: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń/zadań warsztatowych w ramach aktywności na zajęciach (Indywidualna karta aktywności) oraz z końcowej prezentacji etiudy artystycznej.

Literatura podstawowa

  1. Adamczyk P., Gra w teatr: jak prowadzić dziecięce i młodzieżowe zespoły teatralne, Kraków  2005.
  2. Grupa bawi się i pracuje: zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, red. M. Jachimska, Wrocław 1994.
  3. Tyszka J., Zestaw ćwiczeń aktorskich (maszynopis udostępniany studentom).
  4. Warsztaty edukacji twórczej, red. E. Olinkiewicz, E. Repsch, Wrocław 2001.
  5. Wąsiel B., Elementarny Trening Aktora – dziennik zajęć warsztatowych, Wąbrzeźno  1992 (maszynopis udostępniany studentom).

Literatura uzupełniająca

  1. Hartley P, Komunikacja w grupie, Poznań 2000.
  2. Pankowska K., Pedagogika dramy: teoria i praktyka, Warszawa 2000.
  3. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości: idee, aplikacje, rady na twórczą drogę, Kraków 2005.
  4. Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1997.
  5. Wójcik E, Metody aktywizujące w pedagogice grup, Kraków 2004.

Uwagi

Zajęcia realizowane w sali teatralnej z oświetleniem scenicznym.


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)