SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztaty twórcze II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztaty twórcze II
Kod przedmiotu 03.9-WP-ARTEP-WTRC2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Patrycja Wilczek-Sterna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest umiejętne wykorzystanie poznanych technik oraz zagadnień związanych ze sztuką wizualną w pracy terapeutycznej.

Wymagania wstępne

Znajomość wybranych technik plastycznych i podstawowych zagadnień związanych ze sztuką wizualną w tym doświadczenia zdobyte w trakcie pierwszego semestru przedmiotu Warsztaty twórcze. Ponadto wymogiem uczestniczenia w zajęciach jest twórcze podejście do rozwiązywania problemów a także postawa nacechowana otwartością i zaangażowaniem w trakcie pracy zespołowej.

Zakres tematyczny

Wykaz zagadnień:

  1. Omówienie programu oraz ustalenia wraz ze studentami zadań i planu pracy.

  2. Nowe media w sztuce. Prezentacja i dyskusja na temat wybranych przykładów wideoartu, sztuki performance oraz wideoinstalacji.

  3. Technologia na co dzień – realizacja krótkich ćwiczeń przy wykorzystaniu powszechnie dostępnych urządzeń takich jak aparat cyfrowy, dyktafon, kamera.

  4. Książka artystyczna – Książka dotykiem czytana. Cykl warsztatów autorskich prowadzone przez wykładowcę we współpracy z placówką opiekującą się osobami niepełnosprawnymi.

  5. Warsztaty twórcze - opracowywanie przez studentów autorskich scenariuszy zajęć arteterapeutycznych. Konsultacje z wykładowcą.

  6. Warsztaty twórcze prowadzone przez studentów.

  7. Ewaluacja zajęć.

Metody kształcenia

Dyskusja

Burza mózgów

Prezentacja multimedialna

Ćwiczenia praktyczne

Projekt

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywne uczestnictwo na zajęciach:

- student jest przygotowany do bieżących zajęć: opracowuje zadany temat, czyta i analizuje proponowaną literaturę z zakresu sztuki a w szczególności arteterapii, wyszukuje samodzielnie w źródłach internetowych powiązanych z tematyką zajęć informacji, przygotowuje i przynosi odpowiednio dobrane do tematu materiały plastyczne w wielu przypadkach wskazane przez prowadzącego;

- student aktywnie uczestniczy w zajęciach: wykonuje prace plastyczne, współpracuje z grupą, wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć, dokonuje własnych osądów i interpretacji – wyciąga wnioski w trakcie pracy zespołowej, potrafi odnieść się do przykładów z historii sztuki dawnej i współczesnej a także działalności edukacyjnej innych osób, potrafi omówić zrealizowane prace plastyczne;

- student pracuje twórczo: szuka oryginalnych rozwiązań oraz innowacyjnych pomysłów, jest otwarty na koncepcje innych osób, potrafi zainspirować pracą innych osób tworząc przy tym własne koncepcje;

Skala ocen za aktywne uczestnictwo na zajęciach: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Przygotowanie i prezentacja projektu:

- student indywidualnie bądź w mniejszych grupach pracuje nad tematem zaproponowanym przez wykładowcę: w trakcie konsultacji przedstawia własne pomysły, szuka przełożenia ich na warsztaty o charakterze arteterapeutycznym, dobiera odpowiednie metody , techniki i materiały plastyczne, układa autorski scenariusz zajęć;

- student prezentuje przed grupą własny projekt: omawia cele i metody działania, przyjmuje opinie innych osób, potrafi wyciągnąć wnioski oraz zmodyfikować własny scenariusz.

Skala ocen za przygotowanie i prezentację projektu: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z aktywnego uczestnictwa na zajęciach oraz przygotowania i prezentacji projektu.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna uzyskanych ocen.

Literatura podstawowa

  1. Wita Szulc, Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Difin, Warszawa 2011.

  2. Arteterapia w medycynie i edukacji, pod red. Wiesława Karolaka i Barbary Kaczorowskiej, Wyższa szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź 2008.

  3. Wiesław Karolak, Sztuka jako zabawa – zabawa jako sztuka, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1998.

  4. Eugeniusz Józefowski, Janina Florczykiewicz, Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wrocław 2015.

  5. Edward Nęcka, Trening twórczości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998.

  6. Warsztaty edukacji twórczej, pod red. Elżbiety Olinkiewicz i Ewy Repsch, Wydawnictwo Europa, Wrocław 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. http://arteterapia.pl/

  2. https://arttherapy.org/

  3. http://u-jazdowski.pl/

  4. http://www.bwazg.pl/

  5. https://zacheta.art.pl/

  6. http://www.laznia.pl/

  7. https://nowemuzeum.pl/

  8. https://czasopismosztuka.pl/

  9. https://obieg.u-jazdowski.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Patrycja Wilczek-Sterna (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 12:07)