SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy edukacji muzycznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy edukacji muzycznej
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPWM-PEM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z podstawami pracy w zakresie edukacji muzycznej. Poznanie dorobku kultury muzycznej polskiej i obcej. 

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych. 

Zakres tematyczny

. Muzyka i jej podstawowe elementy.  Zapoznanie z złożeniami teoretycznymi  edukacji muzycznej .Przedstawienie wybranych, współczesnych koncepcji i modeli edukacji muzycznej w Polsce i na świecie. Wybrane zagadnienia z zakresu historii muzyki,form muzycznych,  kompozytorów. Uwarunkowania rozwoju muzycznego dzieci.  Formy aktywności muzycznej dzieci. Założenia programowe edukacji muzycznej w przedszkolu i w klasach I-III. Wartości muzykowania zespołowego. Zapoznanie z materiałem muzycznym niezbędnym w pracy pedagogicznej.

 

 

Metody kształcenia

Metody aktywizujące

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie medialnej prezentacji na temat wybranej koncepcji edukacji muzycznej i propozycji zajęć muzycznych.dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Literatura podstawowa

  1. Kataryńczuk-Mania L.,Nauczyciel edukacji muzycznej we współczesnej rzeczywistości kulturalnej, Zielona Góra 2010 
  2. Frołowicz E., Konsonanse i dysonanse wczesnoszkolnej edukacji muzycznej, Gdańsk 2011
  3. Łuczak A., Muzyka i matematyka, Zielona Góra 2021
  4. Kisiel M., red., Edukacyjne inspiracje dziecięcego przeżywania, doświadczania i poznawania muzyki, Dąbrowa Górnicza 2008
  5. Wójcik D., Nauka o muzyce, Krakow 2001
  6. Kataryńczuk-Mania L., red. Innowacje pedagogiczne w edukacji muzycznej dzieci i młodzieży, Zielona Góra 2000

Literatura uzupełniająca

1. Kataryńczuk-Mania L., Mania G., red., Konteksty kultury, Konteksty edukacji- wielowymiarowość kształcenia artystycznego i upowszechniania kultury, Krakow -Skarbona 2019

2. Burowska Z., Głowacka E., Psychodydaktyka muzyczna. Zarys problematyki, Krakow 2006

3. Ławrowska R., Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej, Kraków 2003

4. Knapik W., Sacher W.A., red., Edukacyjny aspekt uczestnictwa w kulturze muzycznej, Bielsko-Biała 2007.

Artykuły naukowe z czasopism m.in. "Wychowanie Muzyczne", "Wychowanie w Przedszkolu", "Życie Szkoły" i in.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-04-2021 13:22)