SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedeutologia z elementami tutoringu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedeutologia z elementami tutoringu
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPWM- PD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia               i samokształcenia nauczycieli.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki.

Zakres tematyczny

Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki. Rys historyczny.

Nauczyciel w miejscu pracy.  Jego funkcje, zadania i pełnione role.

Nauczyciel  w roli tutora.

Koncepcje kształcenia nauczycieli.

Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia nauczycieli.

Rozwój i awans zawodowy nauczyciela.

Tożsamość zawodowa nauczycieli.

Kompetencje zawodowe nauczyciela.

Start zawodowy i pierwsze spotkanie nauczyciela z klasą.

Ukryty program w pracy nauczyciela.

Współpraca nauczycieli z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym.

Problem wypalenia zawodowego.

Tutoring w szkole (modele, korzyści). Relacje nauczyciel - uczeń.

Metody pracy stosowane w tutoringu.

 

Metody kształcenia

Wykład problemowy, dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna, metody problemowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego.

Ćwiczenia

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej wybranego zagadnienia z zakresu dydaktyki ogólnej; przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio. 

Ocena końcowa

Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z obu form zajęć.

Literatura podstawowa

Budzyński M. (red.) (2009), Tutoring w szkole. Między teorią a zmianą praktyki edukacyjnej, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław.

Clutterbuck D. (2002), Każdy potrzebuje mentora. Jak kierować talentami, Wydawnictwo Petit, Warszawa.

Day Ch. (2004), Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, tłum. J. Michalak, GWP, Gdańsk.

Kobyłecka E. (2005), Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls”, Kraków.

Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Lewowicki T. (2007), Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Wydawnictwo ITE, Warszawa – Radom.

Sarnat-Ciastko A. (2015), Tutoring w polskiej szkole, Difini, Warszawa.

Szempruch J. (2013), Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, „Impuls”, Kraków.

 

Literatura uzupełniająca

Dilts R,  (2006), Od przewodnika do inspiratora. Coaching przez duże "C", PINLP, Warszawa.

Ekiert-Oldroyd D. (red.) (2003), Problemy współczesnej pedeutologii: teorie – praktyka – perspektywy, Wydawnictwo UŚ, Katowice.

Kobyłecka E. (red.) (2005), O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu, Poznań.

Kwiatkowska H. (2005), Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk.

Madalińska-Michalak J. M. (red.) (2017), O nową jakość edukacji nauczycieli, Wydawnictwo UW, Warszawa.

Muchacka B., Szymański M. (red.) (2008), Nauczyciel w świecie współczesnym, "Impuls", Kraków.

Pawlak A. (2009), Tutoring dziecięcy w procesie nauczania-uczenia się dzieci siedmioletnich i ośmoletnich, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-04-2021 19:12)