Zapoznanie studentów z praktycznymi przykładami różnych form umuzykalniających . Rozwijanie świadomych wyobrażeń muzycznych, słuchu muzycznego, postawy twórczej u studentów, niezbędnych w pracy z dziećmi.
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać podstawowa wiedzę z zakresu kultury, muzycznej, psychologii, muzyki, pedagogiki zdolności,
Zakres tematyczny
O pedagogice rytmu i ruchu. Różne formy działalności muzycznej dziecka. Planowanie pracy umuzykalniającej z dziećmi. Wybrane sposoby rozwiązań metodycznych. Przykłady zajęć umuzykalniających. Różne rodzaje aktywności muzycznych- ćwiczenia. . Ćwiczenia i zabawy kształcące poczucie metrum i tempa. Opowieści ruchowe. Ćwiczenia stymulacyjne według koncepcji R. Klóppel i S. Vliex (indywidualne JA, w parach TY i JA, grupowe MY). Interpretacje wybranych utworów muzycznych.(tworzenie partytur). . Charakterystyka warsztatów umuzykalniających dla dzieci.Muzyczne uroczystości . Prezentacje scenariuszy zajęć umuzykalniających dla dzieci.
Metody kształcenia
Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy, ćwiczeniowe, warsztatowe.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Opracowanie cyklu zajęć umuzykalniających i zabaw muzyczno-ruchowych dla dzieci.
Literatura podstawowa
Bissinger-Ćwierz U., Animacja muzyczna w pedagogice zabawy, Lublin 1999.
Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jagues Dalcroze i jego rytmika, Warszawa 1991.
Dasiewicz -Tobiasz A, Kępska A., Rytmika w kl. I-III, Warszawa 1985.
Kisiel M., Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka, Dąbrowa Górnicza 2007.
Klóppel R, Vliex S., Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa 1995.
Regner H., Nasze dzieci i muzyka, Warszawa 1995
Krzyżowska T., Zabawy z piosenką, Katowice 2005.
Loba-Wilgocka U., Zabawa z piosenką, Poznań 1992.
Ławrowska R., Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005.
Kataryńczuk-Mania L., Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Zielona Góra 2009
Kataryńczuk-Mania L., Pasterniak-Kobyłecka E., red., Dziecko i nauczyciel w kulturze artystycznej, Zielona Góra-Skarbona 2017.
Śmiechowski R., Z muzyką przez wieki i kraje: historia muzyki, Warszawa 1993.
Literatura uzupełniająca
Bissinger-Ćwierz U., Muzyka i ruch dla każdego, Lublin 2000.
Kataryńczuk-Mania L., Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu – twórczym działaniem dziecka i nauczyciela, [w:] Z zagadnień poznawczych, kulturowych i dydaktycznych muzyki, T. II, red. I. Marciniak, Zielona Góra 1996.
Kierzkowski M., Rola zajęć muzycznych w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym "Psychologia rozwojowa" 2011, t.16
Kisiel M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej: Studium metodyczno-badawcze, Katowice 2005.
Kochanowska E., Majzner R., red., Muzyka w dialogu z edukacją, Kraków 2015
Lenartowska J., Wesołe zabawy rytmiczne, Warszawa 1970.
Przychodzińska M., Słuchanie muzyki w kl. I-III, Warszawa 1988.
Sacher W.A., Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Kraków 1999.
Dymara B., red., Dziecko w świecie muzyki, Kraków 2000.
Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992.
Szałek A., Koncepcja Carla Orffa w kreatywnych działaniach muzycznych ucznia, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2008, 3.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-04-2021 13:51)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.