SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka nauczania języka obcego w przedszkolu i klasach I-III |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-MNJOwPiS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z metodyką wczesnego nauczania języka obcego . Zrozumienie specyfiki wczesnego nauczania języka obcego i umiejętnego dobierania metod, form i środków
nauczania do wieku i rozwojowych możliwości dzieci i młodszych uczniów. Rozwijanie umiejętności stosowania zróżnicowanych rozwiązań dotyczących wczesnej edukacji
językowej.
Wiedza ogólna z zakresu psychologiczno-pedagogicznych podstaw nauczania języka obcego
Wykłady
Znaczenie wczesnego nauczania – uczenia się języków obcych. Dwujęzyczna edukacja - dwujęzyczne przedszkola i szkoły. Zasady edukacji języka obcego dzieci. Aktywizowanie dzieci w procesie nauczania – uczenia się języka obcego w toku wczesnej edukacji. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych dzieci w toku nauczania języka obcego. Rola nauczyciela w edukacji języka obcego dzieci. Zmiany prawne MEN a wczesna edukacji języka obcego dzieci w przedszkolach i klasach I-III. Specyfika nauczania języków obcych w przedszkolu i w klasach I-III – założenia programowe. Techniki rozwijające sprawność mówienia, pisania, czytania i rozumienia ze słuchu w nauczaniu języka obcego: gry, zabawy, teatr, drama, pantomima, piosenki, wierszyki, rymowanki, dryle językowe, teksty narracyjne, zajęcia plastyczne, projekty językowe, wykorzystanie multimediów). Integracja w edukacji językowej. Ewaluacja osiągnięć dziecka
Ćwiczenia:
Metody nauczania języków obcych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Dobór i rozkład materiału nauczania. Miejsce zabaw, gier i zadań we wczesnej edukacji dzieci w zakresie języków obcych. Projektowanie ofert edukacyjnych do nauczania języka obcego , wspierających rozwój umiejętności językowych, percepcji wzrokowej i słuchowej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Projektowanie i wykonywanie pomocy dydaktycznych do nauczania języków obcych małych dzieci. Projektowanie i wykonywanie gier edukacyjnych wspierających naukę języków obcych. Projektowanie zajęć zintegrowanych z zakresu języka obcego dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.
Konwersatorium – metody problemowe, praktycznego działania, aktywizujące.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: aktywność w trakcie zajęć, kolokwium
Konwersatorium: średnia ocen z prezentacji do wybranego zagadnienia, przygotowania i zaprezentowania projektu zajęć dla dzieci, wykonania pomocy dydaktycznych
Ocena końcowa: średnia ocen uzyskanych z wykładu i konwersatorium.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 1999.
Magda-Adamowicz M., Kataryńczuk-Mania L. (red.), Dziedziny kształcenia w klasach I-III, Warszawa 2013
Pamuła M., Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 2003.
Pamuła M., Inteligencje wielorakie na zajęciach języka angielskiego, czyli jak skutecznie i ciekawie uczyć dzieci w młodszym wieku szkolnym, Warszawa 2008.
Szplit A., Efektywnie i atrakcyjnie, czyli o przedszkolnym i wczesnoszkolnym nauczaniu języka angielskiego, Warszawa 2016
Falkiewicz-Szult M., Immersja, czyli zanurzenie w języku obcym. Model organizacyjny dla adaptacji bilingualnego kształcenia w przedszkolu, „Bliżej Przedszkola” 2011,
Integracja w nauczaniu języków obcych, red. J. Zawodniak, K. Trychoń-Cieślak, Zielona Góra 2005.
Iluk J., Jak nauczyć małe dzieci języków obcych? Katowice 2002, Wyd. Gnome.
Olczak A., red., Język obcy w przedszkolu: od edukacji językowej do interkulturowej, Zielona Góra 2011.
Kotarba M., Zasady nauczania języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym, The Teacher 11, 2005.
Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 13:15)