SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka nauczania języka obcego w przedszkolu i klasach I-III - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka nauczania języka obcego w przedszkolu i klasach I-III
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-MNJOwPiS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z metodyką wczesnego nauczania języka obcego . Zrozumienie specyfiki wczesnego nauczania języka obcego i umiejętnego dobierania metod, form i środków
nauczania do wieku i rozwojowych możliwości dzieci i młodszych uczniów. Rozwijanie umiejętności stosowania zróżnicowanych rozwiązań dotyczących wczesnej edukacji
językowej.

Wymagania wstępne

Wiedza ogólna z zakresu psychologiczno-pedagogicznych podstaw nauczania języka obcego

Zakres tematyczny

Wykłady
Znaczenie wczesnego nauczania – uczenia się języków obcych.  Dwujęzyczna edukacja - dwujęzyczne przedszkola i szkoły. Zasady edukacji języka obcego dzieci. Aktywizowanie dzieci w procesie nauczania – uczenia się języka obcego w toku wczesnej edukacji. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych dzieci w toku nauczania  języka obcego. Rola nauczyciela w edukacji języka obcego dzieci. Zmiany prawne MEN a wczesna edukacji języka obcego dzieci w przedszkolach i klasach I-III. Specyfika nauczania języków obcych w przedszkolu i w klasach I-III – założenia programowe.  Techniki rozwijające sprawność mówienia, pisania, czytania i rozumienia ze słuchu w nauczaniu języka obcego: gry, zabawy, teatr, drama, pantomima, piosenki, wierszyki, rymowanki, dryle językowe, teksty narracyjne, zajęcia plastyczne, projekty językowe, wykorzystanie multimediów). Integracja w edukacji językowej.  Ewaluacja osiągnięć dziecka


Ćwiczenia:
Metody nauczania języków obcych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Dobór i rozkład materiału nauczania. Miejsce zabaw, gier i zadań we wczesnej edukacji dzieci w zakresie języków obcych. Projektowanie ofert edukacyjnych do nauczania języka obcego , wspierających rozwój umiejętności językowych, percepcji wzrokowej i słuchowej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Projektowanie i wykonywanie pomocy dydaktycznych do nauczania języków obcych małych dzieci. Projektowanie i wykonywanie gier edukacyjnych wspierających naukę języków obcych. Projektowanie zajęć zintegrowanych z zakresu języka obcego dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.
Konwersatorium – metody problemowe, praktycznego działania, aktywizujące.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: aktywność w trakcie zajęć, kolokwium

Konwersatorium: średnia ocen z prezentacji do wybranego zagadnienia, przygotowania i zaprezentowania projektu zajęć dla dzieci, wykonania pomocy dydaktycznych

Ocena końcowa: średnia ocen uzyskanych z wykładu i konwersatorium.

 

 

Literatura podstawowa

Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 1999.

Magda-Adamowicz M., Kataryńczuk-Mania L. (red.), Dziedziny kształcenia w klasach I-III, Warszawa 2013

Pamuła M., Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 2003.

Pamuła M., Inteligencje wielorakie na zajęciach języka angielskiego, czyli jak skutecznie i ciekawie uczyć dzieci w młodszym wieku szkolnym, Warszawa 2008.

Szplit A., Efektywnie i atrakcyjnie, czyli o przedszkolnym i wczesnoszkolnym nauczaniu języka angielskiego, Warszawa 2016

 

Literatura uzupełniająca

 Falkiewicz-Szult M., Immersja, czyli zanurzenie w języku obcym. Model organizacyjny dla adaptacji bilingualnego kształcenia w przedszkolu, „Bliżej Przedszkola” 2011,

Integracja w nauczaniu języków obcych, red. J. Zawodniak, K. Trychoń-Cieślak, Zielona Góra 2005.

Iluk J., Jak nauczyć małe dzieci języków obcych? Katowice 2002, Wyd. Gnome.

Olczak A., red., Język obcy w przedszkolu: od edukacji językowej do interkulturowej, Zielona Góra 2011.

Kotarba M., Zasady nauczania języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym, The Teacher 11, 2005.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 13:15)