SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Trudności w pracy wychowawczej z metodyką |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PPiWM-TwPWzM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki wychowania i trudności wychowawczych w pracy z dzieckiem; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy dotyczacej trudności wychowawczych do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami i ograniczeniami wychowawczej pracy nauczyciela z dziećmi; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do diagnozowania trudności wychowawczych i ich usuwania; kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu i planu pracy wychowawczej z małym dzieckiem.
Wiedza z zakresu wstępu do pedagogiki, teoretycznych podstaw wychowania i psychologii rozwojowej.
Zasady, metody i formy opieki i wychowania. Pojęcie wychowania, klasyfikacja, podobieństwa, różnice i ich charakterystyka. Style wychowania. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi. Rozwijanie umiejętności społecznych u dzieci. Źródła błędów w wychowaniu. Kontakt i współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów. Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia dzieci w przedszkolu, szkole oraz poza ich terenem. Budowanie systemu wartości. Rozwijanie postaw etycznych. Zachowania negatywistyczne dzieci. Agresja bezpośrednia i pośrednia u dzieci. Dzieci nerwowe Zachowania bierne u dzieci. Dziecko lękliwe. Zachowania destrukcyjne i depresyjne u dzieci. Zachowania autodestrukcyjne dzieci. Zaburzenia emocjonalne a zachowanie dzieci. Uczeń leniwy. Śmiech ucznia. Zapobieganie trudnościom wychowawczym. Kompetencje komunikacyjne nauczyciela i ucznia. Spotkanie i dialog nauczyciela z dzieckiem. Program wychowawczy i plan pracy wychowawczej.
a) podające – praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym; b) problemowe- dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, c) praktycznego działania – projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów i prezentacje multimedialne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie na ocenę na podstawie projektowania programu lub planu pracy wychowawczej z małym dzieckiem, prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia, aktywnej obecności w tym dyskusji studentów
Ocena końcowa to ocena z konwersatorium.
Pozycje podane w literaturze, są każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 13:39)