SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trudności w pracy wychowawczej z metodyką - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trudności w pracy wychowawczej z metodyką
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPiWM-TwPWzM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki wychowania i trudności wychowawczych w pracy z dzieckiem; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy dotyczacej trudności wychowawczych do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami i ograniczeniami wychowawczej pracy nauczyciela z dziećmi; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do diagnozowania trudności wychowawczych i ich usuwania; kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu i planu pracy wychowawczej z małym dzieckiem.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu wstępu do pedagogiki, teoretycznych podstaw wychowania i psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Zasady, metody i formy opieki i wychowania. Pojęcie wychowania, klasyfikacja, podobieństwa, różnice i ich charakterystyka. Style wychowania. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi. Rozwijanie umiejętności społecznych u dzieci. Źródła błędów w wychowaniu. Kontakt i współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów.  Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia dzieci w przedszkolu, szkole oraz poza ich terenem. Budowanie systemu wartości. Rozwijanie postaw etycznych. Zachowania negatywistyczne dzieci. Agresja bezpośrednia i pośrednia  u dzieci. Dzieci nerwowe  Zachowania bierne u dzieci. Dziecko lękliwe. Zachowania destrukcyjne i depresyjne u dzieci. Zachowania autodestrukcyjne dzieci. Zaburzenia emocjonalne  a zachowanie dzieci. Uczeń leniwy. Śmiech ucznia. Zapobieganie trudnościom wychowawczym. Kompetencje komunikacyjne nauczyciela i ucznia. Spotkanie i dialog nauczyciela z dzieckiem. Program wychowawczy i plan pracy wychowawczej.

Metody kształcenia

a) podające – praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym; b) problemowe- dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, c) praktycznego działania – projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów i prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na ocenę na podstawie projektowania programu lub planu pracy wychowawczej z małym dzieckiem, prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia, aktywnej obecności w tym dyskusji studentów

Ocena końcowa to ocena z  konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Borecka-Biernat D., Cywińska M., i in.,Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych, Kraków 2011.
  2. Cywińska M., Konflikty interpersonalne u dzieci, Poznań 1995.
  3. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1993.
  4. Kołakowski A. (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Gdańsk 2020.
  5. Łobocki M., ABC wychowania, Lublin 1999.
  6. Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2009.
  7. Mah R., Łatwe sposoby na trudne dziecko, Warszawa 2008.
  8. Minahan J., Rappaport N., Kod zachowania. Jak rozszyfrować i zmienić najtrudniejsze zachowania, Warszawa 2014.
  9. Nyczaj-Drąg M., Głażewski M., (red.) Współprzestrzenie edukacji, Kraków 2005.
  10. Nyczaj-Drąg M., Edukacja dziecka w narracjach rodziców z klasy średniej, Zielona Góra 2015.

Literatura uzupełniająca

  1. Gurycka A., Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990.
  2. Łobocki M., Poradnik wychowawcy klasy, Warszawa 1985.
  3. Łobocki M., Trudności wychowawcze w szkole, Lublin 1983.
  4. Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2009.
  5. M. Magda, Kształtowanie wrażliwości moralnej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2000.
  6. Oatley K., Jenkins J.M., Zrozumieć emocje, Warszawa 2003.
  7. Opatowska M., Samotność dziecka, Warszawa 1983.
  8. Vopel K.W., Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, cz. 1-4, Kielce 2004.
  9. Sikorski W., Psychoterapia grupowa różnych pokoleń, Warszawa 2002.
  10. Tyszkowa M., Czynniki determinujące pracę szkolną dziecka, Warszawa 1984.
  11. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, Lublin 1999.
  12. Zajączkowski K., Program profilaktyczno-wychowawczy dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Kraków 2002.
  13. Ziemska M., Rodzina a osobowość, Warszawa 1977.

Uwagi

Pozycje podane w literaturze, są każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego

 


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 13:39)