SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Autoprezentacja i wystąpienia publiczne |
Kod przedmiotu | 15.9-WP-PPiWM-AiWP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wyposażenie studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie sprawnego komunikowania się z innymi ludźmi, poprawnego używania języka polskiego, dbałości o kulturę wypowiedzi, właściwego posługiwania się technikami autoprezentacyjnymi oraz przygotowywania, prezentowania i oceniania wystąpień publicznych.
Wiedza i umiejętności z zakresu przedmiotów: Emisja głosu i Kultura żywego słowa.
1. Kompetencje komunikacyjne jako kompetencje przyszłości i element nowoczesnego kształcenia.
2. Kompetencje komunikacyjne nauczycieli - istota i znaczenie.
3. Problemy komunikacyjne uczniów i nauczycieli - prawidłowości i zakłócenia.
4. Jak mówić, żeby nas słuchano? - porady ekspertów.
5. Komunikacja niewerbalna - znaczenie i typy przekazów niewerbalnych.
6. Przygotowanie wystąpienia - cele i rodzaje wystąpień publicznych, analiza audytorium, analiza treści, wybór formy wystąpienia, warunki techniczne.
7. Kryteria oceny wystąpień publicznych.
8. Lęk przed wystąpieniami publicznymi.
9. Rozwijanie i doskonalenie umiejętności komunikacyjnych - autoprezentacyjnych; ćwiczenia warsztatowe.
10. Prezentacja wystąpienia publicznego.
Prelekcja, dyskusja problemowa, warsztatowe zadania praktyczne (indywidualne i grupowe), metoda indywidualnych przypadków, metoda sytuacyjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie przez studenta pozytywnych ocen z realizacji poszczególnych zadań praktycznych w ramach aktywności na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z końcowej prezentacji autorskiego wystąpienia (łącznie z przygotowaniem konspektu wystąpienia), ocenianego według podanych wcześniej kryteriów. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z poszczególnych zadań praktycznych w ramach aktywności na zajęciach oraz z końcowej prezentacji autorskiego wystąpienia.
Ocena końcowa przedmiotu - ocena z konwersatorium.
Sherwyn P. Morreale, Brian H. Spitzberg, J.Kevin Barge, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności, PWN, Warszawa 2015.
Wiszniewski Andrzej, Jak przekonująco mówić i przemawiać, PWN, Warszawa-Wrocław 1994.
Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005.
Olejarz M., Jak mówić, żeby nas słuchano? Wspomaganie kompetencji komunikacyjnych nauczycieli, [w:] Małgorzata Olejarz, Elżbieta Lipowicz, Jarosław Bąbka, Kooperacja – Mediacja – Komunikacja. Perspektywa edukacyjna, Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych, Zielona Góra 2020.
Gronbeck B., German K., Ehninger D., Monroe A., Zasady komunikacji werbalnej, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.
Hamlin Sonya, Jak mówić, żeby nas słuchali, Wydawnictwo Petit, Warszawa 1994.
Markowski Andrzej, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, PWN, Warszawa 2018.
Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2021 14:50)