SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody terapii grupowej |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PSP-MTG |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie podstawowych technik prowadzenia grupy, Nabycie kompetencji w zakresie inicjowania pomocy grupowej, uzyskanie podstaw do budowy własnego warsztatu pracy trenera i terapeuty. Trening umiejętności prowadzenia grup terapeutycznych, edukacyjnych, treningowych, wsparcia, etc.
Filozoficzne koncepcje człowieka, wprowadzenie do psychologii, wprowadzenie do socjologii, teoria i praktyka poradnictwa
Zadania integrujące grupy. Budowanie zaufania w grupie. Zawieranie kontraktu w relacji pomagania. Specyfika pracy terapeutycznej z młodzieżą w okresie dorastania. Kontakt i komunikacja w relacji pomagania. Motywacja do pomagania. Pozycje słuchania terapeutycznego. Granice i terytorium psychologiczne. Elementy treningu asertywności i twórczości. Praca nad stresem. Metody relaksacji. Terapia uzależnień. Relacja i więź w procesie pomocy psychologicznej i psychoterapii. Superwizja. Charaktery – psychologiczny autoportret. Zamykanie procesu terapeutycznego.
Dyskusja grupowa, analiza tekstów, warsztat grupowy, prezentacja multimedialna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie konwersatoriów: Konwersatoria z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i pozytywna ocena z przygotowania i przeprowadzenia warsztatu dotyczącego tematyki zajęć, oraz napisania konspektu tych zajęć.
Ocena końcowa: Ocena końcowa jest oceną z konwersatoriów.
Bernard H. S., MacKenzie K. R. (red.) (2000), Podstawy terapii grupowej, GWP, Gdańsk.
Corey, G. Corey M.S. Grupy- zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej
Olster C. K. (2002), Grupy, Zysk i S-ka, Poznań.
Praszkier R., Różycki A. (1983), Bliskie spotkania rzecz o treningu grupowym, Nasza Księgarnia, Warszawa.
Dodatkowo literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego
Tokarczuk O. red., Grupa bawi się i pracuje cz. 1 i 2.
Egan G.(2002), Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka.
Dodatkowo literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr Ewa Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 05-05-2021 00:23)