SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoretyczne podstawy integracji w kształceniu |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDD-TPIK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z problematyką integracji w kształceniu, z jej istotą, poziomami i warunkami. Zapoznanie z różnymi koncepcjami integracji kształcenia realizowanymi na podłożu różnych teorii psychologiczno-pedagogicznych. Rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności i wartości określonej koncepcji integracji. Rozwijanie umiejętności projektowania działań zgodnie z warunkami integrowania wiedzy ucznia. Kształtowanie potrzeby pogłębiania wiedzy o możliwościach realizacji kształcenia zintegrowanego oraz o możliwościach integrowania wiedzy ucznia z wykorzystaniem rozmaitych strategii aktywizowania uczniów.
Psychologiczna wiedza o dziecku w wieku wczesnoszkolnym (właściwości rozwojowe) oraz o procesie uczenia się i nauczania. Wiedza o celach, treściach, metodach, zasadach kształcenia, formach organizacyjnych w edukacji dziecka oraz znaczeniu środków dydaktycznych. Zaliczony kurs metodyki edukacji polonistycznej w klasach I-III, metodyki edukacji matematycznej w klasach I-III, metodyki edukacji przyrodniczo-społecznej w klasach I-III.
Wykłady
Pojęcie i geneza integracji w edukacji – przegląd teorii. Integracja wiedzy jako nowa płaszczyzna projektowania zajęć w klasach I-III. Psychologiczne i socjopedagogiczne przesłanki integracji w edukacji dzieci w świetle teorii J. Piageta, J. Brunera i B. Bernsteina. Nauczyciel jako strateg w edukacji zintegrowanej – kompetencje i przygotowanie do zajęć. Strategie integracji w edukacji dzieci. Zastosowanie metody projektów w projektowaniu zajęć zintegrowanych. Aktywność badawcza ucznia jako oś zajęć zintegrowanych. Zaniedbane obszary edukacji zintegrowanej w klasach I-III. Pierwsze koncepcje integracji. Koncepcje integracji Nowego Wychowania i ich znaczenie dla współczesnej edukacji wczesnoszkolnej. Pierwsze polskie koncepcje integracji. Współczesne polskie koncepcje zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Integracja - korelacja - całość - łączność - holizm. Instrumentarium metodyczne integracji edukacji wczesnoszkolnej (cele, zasady, strategie, metody, środki, formy). Rola aktywności artystycznej dzieci w integrowaniu edukacji wczesnoszkolnej. Integracja wychowania szkoły i rodziny.
Ćwiczenia
Idea integracji w projektach zajęć zintegrowanych – analiza rozwiązań metodycznych. Alternatywne rozwiązania w edukacji zintegrowanej – projekty zajęć inspirowane progresywizmem i konstruktywizmem. Kształcenie językowe jako płaszczyzna integracji – projektowanie zajęć zintegrowanych inspirowanych treściami polonistycznymi. Rozwijanie umiejętności matematycznych w nauczaniu zintegrowanym. Edukacja środowiskowa w ujęciu zintegrowanym: treści przyrodnicze, społeczne, historyczne, geograficzne, ekologiczne. Projektowanie zajęć zintegrowanych opartych na metodzie projektów. Rodzaje wiedzy i ich integracja przez różne rodzaje aktywności i poszerzone spektrum tematyczne. Przygotowanie propozycji autorskich zajęć zintegrowanych w klasach I-III.
Wykłady – wykład tradycyjny.
Ćwiczenia – praca z tekstem, dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, projektowanie sytuacji i zajęć zintegrowanych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Egzamin w formie pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń.
Ćwiczenia
Pisemny sprawdzian teoretyczny, projekty zajęć zintegrowanych i sytuacji o charakterze aktywizującym ucznia, aktywny udział w dyskusjach na zajęciach.
Ocena końcowa
Ocena pozytywna z egzaminu pisemnego, który obejmuje treści z ćwiczeń (50% pytań składowych) i wykładów (50% pytań składowych).
Magda-Adamowicz M., Kataryńczuk-Mania L., Olczak A. (red.), Pedagogika przedszkolna szansą na świadome budowanie potencjału dziecka, Toruń 2017.
Magda-Adamowicz M., Kobyłecka E., (red.), Dziedziny wychowania w klasach początkowych, Toruń 2016.
Magda-Adamowicz M., Kopaczyńska I., Nyczaj-Drąg M., (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Uczeń i nauczyciel w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Toruń 2014, tom 2.
Magda-Adamowicz M., Kopaczyńska I., (red.), Pedagogika wczesnoszkolna wobec zmieniających się kontekstów społecznych, Toruń 2014, tom 1.
Magda-Adamowicz M., Olczak A. (red.), Pedagogika przedszkolna. Oblicza i poszukiwania, Toruń 2014.
Magda-Adamowicz M., Kataryńczuk-Mania L., (red.), Dziedziny kształcenia w klasach I-III, Warszawa 2013.
Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Warszawa 2009.
Wczesna edukacja: między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych, red. D. Klus-Stańska, E. Szatan, D. Bronk, Gdańsk 2007.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 11:02)