SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoretyczne podstawy integracji w kształceniu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoretyczne podstawy integracji w kształceniu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDD-TPIK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z problematyką integracji w kształceniu, z jej istotą, poziomami i warunkami. Zapoznanie z różnymi koncepcjami integracji kształcenia realizowanymi na podłożu różnych teorii psychologiczno-pedagogicznych. Rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności i wartości określonej koncepcji integracji.  Rozwijanie umiejętności projektowania działań zgodnie z warunkami integrowania wiedzy ucznia. Kształtowanie potrzeby pogłębiania wiedzy o możliwościach realizacji kształcenia zintegrowanego oraz o możliwościach integrowania wiedzy ucznia z wykorzystaniem rozmaitych strategii aktywizowania uczniów.

 

Wymagania wstępne

Psychologiczna wiedza o dziecku w wieku wczesnoszkolnym (właściwości rozwojowe) oraz o procesie uczenia się i nauczania. Wiedza o celach, treściach, metodach, zasadach kształcenia, formach organizacyjnych w edukacji dziecka oraz znaczeniu środków dydaktycznych. Zaliczony kurs metodyki edukacji polonistycznej w klasach I-III, metodyki edukacji matematycznej w klasach I-III, metodyki edukacji przyrodniczo-społecznej w klasach I-III. 

Zakres tematyczny

Wykłady

Pojęcie i geneza integracji w edukacji – przegląd teorii. Integracja wiedzy jako nowa płaszczyzna projektowania zajęć w klasach I-III. Psychologiczne i socjopedagogiczne przesłanki integracji w edukacji dzieci w świetle teorii J. Piageta, J. Brunera i B. Bernsteina. Nauczyciel jako strateg w edukacji zintegrowanej – kompetencje i przygotowanie do zajęć. Strategie integracji w edukacji dzieci. Zastosowanie metody projektów w projektowaniu zajęć zintegrowanych. Aktywność badawcza ucznia jako oś zajęć zintegrowanych. Zaniedbane obszary edukacji zintegrowanej  w klasach I-III. Pierwsze koncepcje integracji. Koncepcje integracji Nowego Wychowania i ich znaczenie dla współczesnej edukacji wczesnoszkolnej. Pierwsze polskie koncepcje integracji. Współczesne polskie koncepcje  zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Integracja - korelacja - całość - łączność - holizm.  Instrumentarium metodyczne integracji edukacji wczesnoszkolnej (cele, zasady, strategie, metody, środki, formy). Rola aktywności artystycznej dzieci w integrowaniu edukacji wczesnoszkolnej. Integracja wychowania szkoły i rodziny.

Ćwiczenia

Idea integracji w projektach zajęć zintegrowanych – analiza rozwiązań metodycznych. Alternatywne rozwiązania w edukacji zintegrowanej – projekty zajęć inspirowane progresywizmem i konstruktywizmem. Kształcenie językowe jako płaszczyzna integracji – projektowanie zajęć zintegrowanych inspirowanych treściami polonistycznymi. Rozwijanie umiejętności matematycznych w nauczaniu zintegrowanym. Edukacja środowiskowa w ujęciu zintegrowanym: treści przyrodnicze, społeczne, historyczne, geograficzne, ekologiczne. Projektowanie zajęć zintegrowanych opartych na metodzie projektów. Rodzaje wiedzy i ich integracja  przez różne rodzaje aktywności i poszerzone spektrum tematyczne. Przygotowanie propozycji autorskich zajęć zintegrowanych w klasach I-III.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – praca z tekstem, dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, projektowanie sytuacji i zajęć zintegrowanych.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin w formie pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń.

Ćwiczenia

Pisemny sprawdzian teoretyczny, projekty zajęć zintegrowanych i sytuacji o charakterze aktywizującym ucznia, aktywny udział w dyskusjach na zajęciach.

Ocena końcowa

Ocena pozytywna z egzaminu pisemnego, który obejmuje treści z ćwiczeń (50% pytań składowych) i wykładów (50% pytań składowych).

 

Literatura podstawowa

 

  1. Bernstein B., Odtwarzanie kultury, Warszawa 1990.
  2. Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, red., H. Moroz, Kraków 2001.
  3. Hannaford C., Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł; podstawy kinezjologii edukacyjnej, Warszawa 1998.
  4. Klus-Stańska D., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
  5. Łukaszewicz R., Edukacja z wyobraźnią, czyli jak podróżować bez map, Wrocław 1994.
  6. Nowak-Łojewska A., Zintegrowane zadania w edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2004.
  7. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998.
  8. Semenowicz H., Nowoczesna Szkoła Francuska technik C.Freineta, Warszawa 1966.
  9. Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia zintegrowanego, red. H. Kosetka, J. Kuźma, Kraków 2000.
  10. Walczyna J., Integracja nauczania początkowego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1968.

Literatura uzupełniająca

  1. Andrukowicz W., Teoria kształcenia integralnego, Gorzów Wlkp.
  2. Kształcenie zintegrowane: problemy teorii i praktyki, red. M. Żytko, Warszawa 2002.
  3. Magda-Adamowicz M, Kopaczyńska I., Nyczaj-Drąg M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Refleksyjna rekonstrukcja kluczowych problemów, Toruń 2017.
  4. Magda-Adamowicz M., Kataryńczuk-Mania L., Olczak A. (red.), Pedagogika przedszkolna  szansą na świadome budowanie potencjału dziecka, Toruń 2017.

  5. Magda-Adamowicz M.,  Kobyłecka E., (red.), Dziedziny wychowania w klasach początkowych, Toruń 2016.

  6. Magda-Adamowicz M.,  Kopaczyńska I., Nyczaj-Drąg M., (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Uczeń i nauczyciel w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Toruń 2014, tom 2.

  7. Magda-Adamowicz M.,  Kopaczyńska I., (red.), Pedagogika wczesnoszkolna wobec zmieniających się kontekstów społecznych, Toruń 2014, tom 1.

  8. Magda-Adamowicz M., Olczak A. (red.), Pedagogika przedszkolna. Oblicza i poszukiwania, Toruń  2014.

  9. Magda-Adamowicz M., Kataryńczuk-Mania L., (red.), Dziedziny kształcenia w klasach I-III, Warszawa 2013.

  10. Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Warszawa 2009.

  11. Renesans nauczania całościowego, red. D. Klus-Stańska, M.J. Szymański, M.S. Szymański, Warszawa 2003.
  12. Światy dziecięcych znaczeń, red. D. Klus-Stańska, Warszawa 2004.

Wczesna edukacja: między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych, red. D. Klus-Stańska, E. Szatan, D. Bronk, Gdańsk 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 11:02)