SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychopedagogika |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-PEDD-P |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Pomoc społeczna i socjoterapia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i pomagania.
Ćwiczenie umiejętności analizowania złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, pomocowych i innych.
Ćwiczenie umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii; popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych.
wiedza z zakresu poradnictwa
Teoretyczne nurty pomagania - analiza motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Wybrane perspektywy teoretyczne: Koncepcja behawioralna (karanie i nagradzanie jako metody oddziaływań wychowawczych). Koncepcja poznawcza (zasady racjonalnego myślenia, koncepcja poznawcza Becka i racjonalno-emotywna Ellisa). Koncepcja psychodynamiczna (mechanizmy obronne, analityczna teoria C.Junga, indywidualna psychologia A. Adlera). Koncepcja humanistyczna (pomaganie nastawione na klienta wg C.Rogersa, podejście skoncentrowane na rozwiązaniach). Koncepcje poradnictwa (poradnictwo dyrektywne, liberalne, dialogowe).Sposoby definiowania pomocy, pomagania; strategie pomagania.
Praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Praca pisemna do opracowania przez studentów (ocena dostateczna – słabe powiązanie z treściami ćwiczeniowymi, odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – umiejętność połączenia opracowania z treściami ćwiczeniowymi, mało elementów twórczych w proponowanych propozycjach zaprezentowania tematu; ocena bardzo dobra – umiejętność płynnego łączenia prezentowanych treści z problematyką ćwiczeń, konstruktywne i autorskie pomysły prezentacji treści)
Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 07-04-2021 20:09)