SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychopedagogika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychopedagogika
Kod przedmiotu 05.7-WP-PEDD-P
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Pomoc społeczna i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i pomagania.

Ćwiczenie umiejętności analizowania złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, pomocowych i innych.

Ćwiczenie umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii; popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych.

 

Wymagania wstępne

wiedza z zakresu poradnictwa

Zakres tematyczny

Teoretyczne nurty pomagania - analiza motywów i wzorów ludzkich zachowań.

Wybrane perspektywy teoretyczne: Koncepcja behawioralna (karanie i nagradzanie jako metody oddziaływań wychowawczych). Koncepcja poznawcza (zasady racjonalnego myślenia, koncepcja poznawcza Becka i racjonalno-emotywna Ellisa). Koncepcja psychodynamiczna (mechanizmy obronne, analityczna teoria C.Junga, indywidualna psychologia A. Adlera). Koncepcja humanistyczna (pomaganie nastawione na klienta wg  C.Rogersa, podejście skoncentrowane na rozwiązaniach). Koncepcje poradnictwa (poradnictwo dyrektywne, liberalne, dialogowe).Sposoby definiowania pomocy, pomagania; strategie pomagania. 

Metody kształcenia

Praca z dokumentem źródłowym,  metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praca pisemna do opracowania przez studentów (ocena dostateczna – słabe powiązanie z treściami ćwiczeniowymi, odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – umiejętność połączenia opracowania z treściami ćwiczeniowymi, mało elementów twórczych w proponowanych propozycjach zaprezentowania tematu; ocena bardzo dobra – umiejętność płynnego łączenia prezentowanych treści z problematyką ćwiczeń, konstruktywne i autorskie pomysły prezentacji treści)

Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1998.
  2. Grzesiuk L., red., Psychoterapia, Warszawa 1998.
  3. Corey, Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii.
  4. Jung C.G., Archetypy i symbole: pisma wybrane, Warszawa 1981.
  5. Frankl V.E., Homo patiens, Warszawa 1984.
  6. Adler A., Sens życia, Warszawa 1986.
  7. Rogers C.R., Terapia nastawiona na klienta, Wrocław 1991.
  8. Haley J., Niezwykła terapia: techniki terapeutyczne Miltona Ericksona, Gdańsk 1995.
  9. May R., O istocie człowieka: szkice z psychoterapii egzystencjalnej, Poznań 1995.
  10. Harvey, Evan, Chris, Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu. 100 najwazniejszych tez, założeń i technik, ŁOdź 2017.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Kościelniak M., Rozumieć Rogersa, Kraków 2004.
  2. Strelau J., red., Psychologia, Gdańsk 2000.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 07-04-2021 20:09)