SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening rozwoju osobistego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening rozwoju osobistego
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-TRO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia kliniczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Niewiedział
  • dr Marcin Florkowski
  • mgr Maria Żochowska
  • mgr Piotr Przybylski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest rozszerzenie kompetencji studentów w zakresie:

umiejętności odkrywania wewnętrznych potencjałów w poznawaniu i zrozumieniu siebie oraz własnych wzorców funkcjonowania w interakcjach indywidualnych i grupowych; lepszego rozumienia i wpływu na ekspresyjność i elastyczność własnych zachowań; umiejętności korekty i umacniania poczucia własnej wartości oraz pewności siebie; wzrostu zaufania i otwartości w obszarze relacji interpersonalnych; umiejętności inicjowania, budowania i podtrzymywania relacji interpersonalnych i komunikacji w grupie oraz konstruktywnego rozwiązywania konfliktów; rozwoju świadomości przezywanych emocji oraz zdolności do komunikowania własnych stanów afektywnych przezywanych w relacjach z innymi; metod eliminowania przyczyn impulsywności, nieadekwatności oraz uwalniania się od lęku, złości, utrwalonego poczucia krzywdy oraz poczucia winy; umiejętności udzielania i przyjmowania informacji zwrotnych.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu: psychologii ogólnej, społecznej, klinicznej, różnic indywidualnych, emocji i motywacji.

Zakres tematyczny

  1. Zawieranie kontraktu grupowego (reguły i zasady) regulującego przebieg treningu i funkcjonowania uczestników w grupie.
  2. Rozwój umiejętności własnych potencjałów, budowa otwartości i zaufania, samoświadomości, samoakceptacji i analiza indywidualnych mechanizmów psychologicznych. Ćwiczenie umiejętności  do nazywania i rozpoznawania własnych i cudzych emocji.
  3. Budowa dojrzałego, pozytywnego obrazu siebie.
  4. Treningi otwierające i stymulujące własny rozwój. Analiza indywidualnych potencjałów rozwojowych.
  5. Rozwój kompetencji społecznych w zakresie komunikacji interpersonalnej. Trening pokonywania barier interpersonalnych. Budowa relacji w grupie. Umiejętność czytelnego komunikowania się i odbierania komunikatów oraz udzielania i odbierania informacji zwrotnych.
  6. Praca nad wewnętrznymi schematami poznawczymi, strukturą przekonań, celami i wartościami osobistymi. Nabycie większej samoświadomości w obszarze sfery myślenia, odczuwania i działania.
  7. Warsztaty zmiany nastawień emocjonalnych oraz funkcji wewnętrznych, czyli motywacji do zmiany przekonań.
  8. Rozwój współpracy i dialogu społecznego w zakresie wzajemnego wpływu i pomocy. Rozwój umiejętności współdziałania w grupie. Ćwiczenia w zdobywaniu i wyrażaniu akceptacji. Trening ponownych decyzji w modelowaniu kierunków aktywności jednostki.

Metody kształcenia

Metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, praca w grupach, 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie przedmiotu na podstawie: obecności oraz uczestnictwa w zajęciach. 

Warunki zaliczenia: nieobecność na więcej niż 1 zajęciach skutkuje nie zaliczeniem przedmiotu. Ocena wystawiana jest na podstawie: 1.) aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz ćwiczeniach i doświadczeniach, 2.) ocena formująca – rozmowy na temat aktualnie zachodzących procesów w grupie z odniesieniem do indywidualnego w nim udziału każdej/każdego z uczestników treningu,

Literatura podstawowa

  1. Cermak, T., L.,  Rutzky, J. (1998). Czas uzdrowić swoje życie. Przewodnik do pracy nad sobą. Warszawa: PARPA.
  2. Efron, P., R. (2020). Życie ze złością. Odzyskaj spokój i kontrolę nad swoim życiem. Gdańsk: GWP.
  3. Egan, G. (2001). Uczestnictwo w treningu psychologicznym i rozwój interpersonalny. Warszawa: PTP SPP
  4. Larsen,  E. (2000). Od gniewu do przebaczenia. Od gniewu do przebaczenia. Jak przezwyciężyć toksyczne emocje, by żyć w zgodzie ze sobą? Gdańsk: GWP.
  5. Mellibruda,  J. (1999). Pułapka nie wybaczonej krzywdy. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
  6. Miller, R., S. (1999). Niepewność i zakłopotanie. Gdańsk: GWP.
  7. Sztander, W. (1999). Rozmowy które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
  8. Tryjarska, B. (2006). Psychoterapia grupowa W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Praktyka Podręcznik akademicki  (t. II, cz. I, r. 1, 3 ,4). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury.

Literatura uzupełniająca

  • Bierach, A., J. (1996). Za maską człowiek. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
  • Bradshaw, J. (1995). Powrót do swego wewnętrznego domu. Warszawa: Medium.
  • Corey, M., Corey G. (2000). Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: IPZiT PTP.
  • Forward, S., Frazier, D. (2000). Szantaż emocjonalny. Jak się obronić przed manipulacją i wykorzystaniem. Gdańsk: GWP.
  • Golińska, L. (1996). Tajemnica silnej woli. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
  • Herman, J., L. (1998). Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: GWP.
  • Rosenberg, M. (2003). Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Wyd. Jacek Santorski & Co.
  • Sills, CH., Fish, S., Lapworth, P. (1999). Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt. Warszawa: Instytut Psychologii zdrowia.
  • Steward, J. (2007). Jak sobie radzić ze złością, treningi dla nastolatków. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.
  • Wegscheider-Cruse, S. (2000). Nowa szansa. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
  • Yapko, M. (1999). Kiedy życie boli. Strategiczna terapia krótkoterminowa. Gdańsk: GWP.
  • Aktualna literatura z obszaru tematycznego przedmiotu, podawana bezpośrednio przez prowadzących zajęcia.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Piotr Przybylski (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 00:18)