Celem przedmiotu jest rozszerzenie kompetencji studentów w zakresie:
umiejętności odkrywania wewnętrznych potencjałów w poznawaniu i zrozumieniu siebie oraz własnych wzorców funkcjonowania w interakcjach indywidualnych i grupowych; lepszego rozumienia i wpływu na ekspresyjność i elastyczność własnych zachowań; umiejętności korekty i umacniania poczucia własnej wartości oraz pewności siebie; wzrostu zaufania i otwartości w obszarze relacji interpersonalnych; umiejętności inicjowania, budowania i podtrzymywania relacji interpersonalnych i komunikacji w grupie oraz konstruktywnego rozwiązywania konfliktów; rozwoju świadomości przezywanych emocji oraz zdolności do komunikowania własnych stanów afektywnych przezywanych w relacjach z innymi; metod eliminowania przyczyn impulsywności, nieadekwatności oraz uwalniania się od lęku, złości, utrwalonego poczucia krzywdy oraz poczucia winy; umiejętności udzielania i przyjmowania informacji zwrotnych.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu: psychologii ogólnej, społecznej, klinicznej, różnic indywidualnych, emocji i motywacji.
Zakres tematyczny
Zawieranie kontraktu grupowego (reguły i zasady) regulującego przebieg treningu i funkcjonowania uczestników w grupie.
Rozwój umiejętności własnych potencjałów, budowa otwartości i zaufania, samoświadomości, samoakceptacji i analiza indywidualnych mechanizmów psychologicznych. Ćwiczenie umiejętności do nazywania i rozpoznawania własnych i cudzych emocji.
Budowa dojrzałego, pozytywnego obrazu siebie.
Treningi otwierające i stymulujące własny rozwój. Analiza indywidualnych potencjałów rozwojowych.
Rozwój kompetencji społecznych w zakresie komunikacji interpersonalnej. Trening pokonywania barier interpersonalnych. Budowa relacji w grupie. Umiejętność czytelnego komunikowania się i odbierania komunikatów oraz udzielania i odbierania informacji zwrotnych.
Praca nad wewnętrznymi schematami poznawczymi, strukturą przekonań, celami i wartościami osobistymi. Nabycie większej samoświadomości w obszarze sfery myślenia, odczuwania i działania.
Warsztaty zmiany nastawień emocjonalnych oraz funkcji wewnętrznych, czyli motywacji do zmiany przekonań.
Rozwój współpracy i dialogu społecznego w zakresie wzajemnego wpływu i pomocy. Rozwój umiejętności współdziałania w grupie. Ćwiczenia w zdobywaniu i wyrażaniu akceptacji. Trening ponownych decyzji w modelowaniu kierunków aktywności jednostki.
Metody kształcenia
Metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, praca w grupach,
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie przedmiotu na podstawie: obecności oraz uczestnictwa w zajęciach.
Warunki zaliczenia: nieobecność na więcej niż 1 zajęciach skutkuje nie zaliczeniem przedmiotu. Ocena wystawiana jest na podstawie: 1.) aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz ćwiczeniach i doświadczeniach, 2.) ocena formująca – rozmowy na temat aktualnie zachodzących procesów w grupie z odniesieniem do indywidualnego w nim udziału każdej/każdego z uczestników treningu,
Literatura podstawowa
Cermak, T., L., Rutzky, J. (1998). Czas uzdrowić swoje życie. Przewodnik do pracy nad sobą. Warszawa: PARPA.
Efron, P., R. (2020). Życie ze złością. Odzyskaj spokój i kontrolę nad swoim życiem. Gdańsk: GWP.
Egan, G. (2001). Uczestnictwo w treningu psychologicznym i rozwój interpersonalny. Warszawa: PTP SPP
Larsen, E. (2000). Od gniewu do przebaczenia. Od gniewu do przebaczenia. Jak przezwyciężyć toksyczne emocje, by żyć w zgodzie ze sobą? Gdańsk: GWP.
Mellibruda, J. (1999). Pułapka nie wybaczonej krzywdy. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
Miller, R., S. (1999). Niepewność i zakłopotanie. Gdańsk: GWP.
Sztander, W. (1999). Rozmowy które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
Tryjarska, B. (2006). Psychoterapia grupowa W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Praktyka Podręcznik akademicki (t. II, cz. I, r. 1, 3 ,4). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury.
Literatura uzupełniająca
Bierach, A., J. (1996). Za maską człowiek. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
Bradshaw, J. (1995). Powrót do swego wewnętrznego domu. Warszawa: Medium.
Corey, M., Corey G. (2000). Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: IPZiT PTP.
Forward, S., Frazier, D. (2000). Szantaż emocjonalny. Jak się obronić przed manipulacją i wykorzystaniem. Gdańsk: GWP.
Golińska, L. (1996). Tajemnica silnej woli. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
Herman, J., L. (1998). Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: GWP.
Rosenberg, M. (2003). Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Wyd. Jacek Santorski & Co.
Sills, CH., Fish, S., Lapworth, P. (1999). Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt. Warszawa: Instytut Psychologii zdrowia.
Steward, J. (2007). Jak sobie radzić ze złością, treningi dla nastolatków. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.
Wegscheider-Cruse, S. (2000). Nowa szansa. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
Yapko, M. (1999). Kiedy życie boli. Strategiczna terapia krótkoterminowa. Gdańsk: GWP.
Aktualna literatura z obszaru tematycznego przedmiotu, podawana bezpośrednio przez prowadzących zajęcia.
Uwagi
Zmodyfikowane przez mgr Piotr Przybylski (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 00:18)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.