SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do psychologii II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii II
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-WdP2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dagmara Gawron
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Wykłady mają na celu wprowadzenie studenta w obszar wiedzy niezbędny do swobodnego poruszania się w dziedzinie psychologii ogólnej. Studenci zaznajomieni zostaną z klasycznymi oraz współczesnymi badaniami empirycznymi dotyczącymi tematyki różnic indywidualnych, osobowości, radzenia sobie ze stresem oraz psychopatologii, podstawową terminologią oraz z głównymi trendami rozwoju psychologii ogólnej.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Numer 

Spotkania:

Tematyka spotkania:

 

Wykłady 1 i 2.

 

INTELIGENCJA

v  Czym jest inteligencja?

v  Co to jest czynnik g – badania Spearmana

v  Inteligencja płynna i skrystalizowana – model inteligencji Cattell’a

v  Pomiar inteligencji 

v  Rasa a inteligencja

v  Determinanty inteligencji

 

 

Wykłady 3 i 4. 

 

TEMPERAMENT

  1. Czym jest temperament?
  2. Temperament a osobowość
  3. Historia typologii temperamentu: 
    • Typologia Hipokratesa-Galena
    • Teorie konstytucjonalne
    • Pawłow: typologia układu nerwowego

v  Teoria Poszukiwania Doznań – Marvin Zuckerman 

v  Regulacyjna teoria Strelaua

 

Wykłady 5 i 6.

 

TWÓRCZOŚĆ

v  Czym jest twórczość – ujęcie elitarne i egalitarne

v  Indywidualne cechy twórców

v  Charakterystyka środowiska rodzinnego osób twórczych

v  Elementy treningu twórczości

v  Pomiar poziomu kreatywności

 

Wykłady 7 i 8.

 

ZNACZENIE CIELESNOŚCI DLA PSYCHOSPOŁECZNEGO FUNKCJONOWANIA CZŁOWIEKA

v  Wzorzec piękna i konsekwencje jego niespełnienia

v  Niezadowolenie z wyglądu a funkcjonowanie psychospołeczne

v  Psychologiczne i społeczne źródła pogoni za nierealistycznym standardem urody

v  Brak akceptacji własnej fizyczności a aktywizowany motyw samoulepszenia – modyfikacja wyglądu

v  Wpływ mediów społecznościowych na spostrzeżenia dotyczące własnego wyglądu

 

 

Wykłady 9 i 10.

 

SZCZĘŚCIE 

v  Determinanty szczęścia

v  Zjawisko przepływu

v  Psychologia pozytywna 

v  Terapia pozytywna

 

Wykłady 11 i 12.

 

STRES, ZDROWIE I RADZENIE SOBIE ZE STRESEM

v  Czym jest stres?

v  Stres, zdrowie i choroba

v  Strategie radzenie sobie ze stresem

 

 

 

Wykład 13.

 

PSYCHOLOGIA BIEGU ŻYCIA: DORASTANIE, STARZENIE SIĘ, NABYWANIE MĄDROŚCI

  1. Od poczęcia do narodzin
  2. Niemowlęctwo i dzieciństwo
  3. Adolescencja: między dwoma światami
  4. Dorastanie i starzenie się

 

 

 

Wykład 14.

 

ZABURZENIA PSYCHICZNE

  1. Rozpoznanie zaburzeń psychicznych
  2. Zaburzenia nastroju
  3. Zaburzenia lękowe
  4. Schizofrenia
  5. Zaburzenia dysocjacyjne i zaburzenia odżywiania się

 

Metody kształcenia

Egzamin - test wiedzy na koniec semestru

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ:

Egzamin obejmował będzie materiał realizowany w trakcie wykładu. Termin A to termin właściwy testu, termin B to termin poprawkowy. Studentowi przysługuje jedna możliwość poprawy. Test zawierał będzie 25 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Każda odpowiedź będzie warta 1 punkt (w sumie 25 punktów możliwych do uzyskania, próg zaliczenia: od 13 punktów). 

 

Liczba punktów do zdobycia podczas zajęć:  maksymalnie 25 punktów w semestrze. 

Minimalnie należy zdobyć 13 punktów, aby zaliczyć test.

 

Zasady przeliczenia punktów na ocenę: 

  • Bardzo dobry: 23-25
  •  Dobry plus: 20-22
  •  Dobry: 18-19
  •  Dostateczny plus: 15-17
  •  Dostateczny: 13-14
  • Niedostateczny: 0-12

Literatura podstawowa

Rathus, S.A. (2004), Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP.

Kosslyn, S. M. & Rosenberg, R.S. (2006). Psychologia. Mózg – człowiek – świat. Kraków: Znak.

Literatura uzupełniająca

Strelau J. (red.) Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP, tom 1 (rozdział 1 i 2) i tom 2 (najlepiej całość) lub nowe wydanie z roku 2008

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dagmara Gawron (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 14:38)