SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Żywienie człowieka w ontogenezie |
Kod przedmiotu | 01.3-WZS-ŻCZP-zczo-S21 |
Wydział | Filia Uniwersytetu Zielonogórskiego w Sulechowie |
Kierunek | Żywienie człowieka i dietoterapia. |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 40 | 2,67 | 24 | 1,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Uzyskanie przez studentów wiedzy na temat specyfiki żywieniowej i potrzeb żywieniowych wybranych grup ludności z uwzględnieniem charakterystycznych cech sposobu żywienia w kontekście ich wpływu na stan odżywienia i zdrowie.
Podstawowa wiedza dotycząca fizjologii i biochemii.
Wykłady: Zjawiska demograficzne zachodzące w Polsce związane ze strukturą ludności w różnych grupach wiekowych. Specyfika żywienia ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb żywieniowych wybranych grup ludności w Polsce: 1-3 letnich dzieci, dzieci w wieku przedszkolnym, dzieci w wieku szkolnym, młodzieży akademickiej, osób dorosłych, w tym kobiet ciężarnych i karmiących, kobiet w okresie menopauzy, osób z wysokim wydatkiem energetycznym oraz osób starszych. Elementy racjonalizacji żywienia w wymienionych grupach ludności.
Ćwiczenia: Korzystanie z norm żywienia przeznaczonych dla różnych grup ludności. Praktyczne aspekty bilansowania racji pokarmowej dzieci i młodzieży. Żywienie osób o zwiększonej aktywności fizycznej. Praktyczne aspekty bilansowania diety dla kobiet w ciąży i karmiących. Planowanie spożycia na poziomie indywidualnym i grupowym zgodnego z normami żywieniowymi. Suplementacja mikroskładników. Wykorzystanie produktów wzbogaconych w żywieniu różnych grup ludności. Żywienie kobiet w okresie menopauzalnym.
Wykłady: Prezentacja multimedialna.
Ćwiczenia: Przeprowadzenie doświadczeń w laboratorium. Analiza źródłowych materiałów naukowych, rozwiązywanie problemów badawczych indywidualnie i w zespołach, dyskusje.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: Egzamin pisemny.
Ćwiczenia: Uzyskanie pozytywnych ocen z wszystkich kolokwiów oraz uzyskanie prawidłowych wyników w przeprowadzanych doświadczeniach.
1. Ciborowska H. Rudnicka A. Dietetyka -żywienie zdrowego i chorego człowieka. PZWL 2004
2. Grajeta H. (red) Żywienie człowieka i analiza żywności wybrane zagadnienia. Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu 2017
3. Gawęcki J. (Redakcja): Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Tom 1. PWN 2016.
4. Jarosz M. (Redakcja): Normy żywienia dla populacji Polski. IŻŻ 2017.
1. Jarosz M. (Redakcja): Praktyczny Podręcznik Dietetyki. IŻŻ 2012.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-05-2021 13:50)