SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka literatury i języka polskiego |
Kod przedmiotu | 05.1-WH-FiPlD-DLJP-2-Ć-S14_genQKZLJ |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego w szkole podstawowej, a w szczególności wyposażenie ich w umiejętności:
a) długookresowego i krótkookresowego planowania pracy;
b) organizowania lekcji z zakresu podstawowych działów edukacji polonistycznej, tj. nauczania literatury, kształcenia językowego, ćwiczeń w mówieniu i pisaniu oraz edukacji kulturalnej;
Ukończenie studiów licencjackich ze specjalnością nauczycielską.
Kształcenie umiejętności krytycznego odbioru tekstów.
Wykorzystanie wiedzy z zakresu logiki w toku edukacji literackiej i językowej.
Wykład, prezentacja, analiza konspektów, analiza dokumentacji oświatowej, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Opanowanie wiedzy teoretycznej, aktywność na zajęciach, zaliczenie zadanych konspektów.
Bortnowski S., Konteksty dzieła literackiego, Warszawa 1991.
Dyduchowa A., Metody kształcenia sprawności językowej uczniów : projekt systemu, model podręcznika, Kraków 1988, rozdz.. III, s. 58-135.
Maćkiewicz J., Jak dobrze pisać: od myśli do tekstu, Warszawa 2010.
MEN, Podstawa programowa kształcenia ogólnego.
Nagajowa M., Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994, rozdz.9, s. 146-164.
Ptaszyński W., Kształtowanie języka ucznia przy zastosowaniu wskazań logiki: ćwiczenia w mówieniu i pisaniu - próba uzupełnienia tradycyjnej metodyki, Warszawa 1970.
Toczyska B., Głośno i wyraźnie, Gdańsk 2007.
Zaśko-Zielińska M., Majewska-Tworek A., Piekot T., Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, Warszawa 2008.
Bąk P., Nauczanie czytania i recytacji w wyższych klasach szkoły podstawowej, Warszawa 1972.
Ćwiczenia ze stylistyki, red. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Warszawa 2010.
Jak pisać i redagować: poradnik redaktora : wzory tekstów użytkowych, red. Aleksandra Kubiak-Sokół, Warszawa 2009.
Jazownik L., Jak pytać o dzieło literackie w szkole?, Zielona Góra 1999.
Markiewicz H., Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1984.
Nowak E, Stworzyć tekst : uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej, Kraków 2014.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności nauczycielskiej.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 18-05-2021 12:17)