SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Konteksty literatury i kultury XIX w. |
Kod przedmiotu | 09.2-WH-FiPlD-KLK-B-2/6-Ć-S14_gen3DI3I |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Egzamin |
Wiedza: Poszerzenie wiedzy o literaturze i kulturze polskiej XIX wieku poprzez umiejscowienie utworów literackich w kontekście literatury i kultury europejskiej, ukazanie związków literatury z innymi dziedzinami sztuki oraz zastosowanie nowoczesnych metod interpretacyjnych.
Umiejętności: Pogłębienie umiejętności badawczych w zakresie analizy tekstu literackiego oraz doboru metod badawczych.
Kompetencje: Uświadomienie europejskiego znaczenia dziewiętnastowiecznej literatury i kultury polskiej.
brak
wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, gry dydaktyczne (burza mózgów, metoda biograficzna), samodzielna praca z tekstem, praca ze źródłem ikonograficznym oraz utworem audiowizualnym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie do zajęć, aktywność, projekt, praca pisemna, egzamin.
Janion M., Marzący jest tam, gdzie go nie ma, a nie ma go tu, gdzie jest, [w:] eadem, Projekt krytyki fantazmatycznej. Szkice o egzystencjach ludzi i duchów, Warszawa 1991, s. 30-59.
Komparatystyka dla humanistów. Podręcznik akademicki, red. nauk. M. Dąbrowski, Warszawa 2011.
Nycz R., Poetyka intertekstualna: tradycje i perspektywy, [w:] Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2012, s. 153-180.
Okoń W., Sztuki siostrzane. Malarstwo a literatura w Polsce w drugiej połowie XIX wieku. Wybrane zagadnienia, Wrocław 1992.
Pogranicza i korespondencje sztuk, red. T. Cieślikowska, J. Sławiński, Wrocław 1980.
Psychoanaliza i literatura, wyb. red. i oprac. P. Dybel, M. Głowiński, Gdańsk 2001.
Rybicka E., Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków 2014.
Wiśniewska L., Komparatystyka między Mickiewiczem a dniem dzisiejszym, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza”, Rok I (XLIII) 2008, s. 81-110.
Europejskie konteksty. Opracowania. Naturalizm, wybór D. Knysz-Tomaszewska, J. Kulczycka-Saloni, Warszawa 1996.
Fieguth R., Słowacki intertekstualny, [w:] Słowacki współczesny, red. M. Troszyński, Warszawa 1999, s. 48-59.
Kulczycka-Saloni J., Na polskich i europejskich szlakach literackich. Z pism rozproszonych, Warszawa 2000.
Mazur A., Elegia dla kanonu? Szkice komparatystyczne, Opole 2020.
Olkusz W., Z pozytywistycznych zbliżeń literatury i malarstwa. Studia i szkice, Opole 1988.
Polska powieść XIX i XX wieku. Interpretacje-analizy-konteksty, t. 1, Lublin 1993.
Przerabianie XIX wieku. Studia pod red. E. Paczoskiej i B. Szleszyńskiego, Warszawa 2011.
Skarbowski J., Literatura - muzyka. Zbliżenia i dialogi, Warszawa 1981.
Sokalska M., Opera a dramat romantyczny. Mickiewicz - Krasiński - Słowacki, Kraków 2009.
Starzyński J., O romantycznej syntezie sztuk. Delacroix, Chopin, Baudelaire, Warszawa 1964.
Strzałkowa M., Z zagadnień porównawczych. Prus i Balzak, [w:] Księga pamiątkowa ku czci Stanisława Pigonia, Kraków 1961.
Strzałkowska M., Studia polsko-hiszpańskie, Kraków 1956.
Studia postkolonialne nad kulturą i cywilizacją polską, red. K. Stępnik, D. Trześniowski, Lublin 2010.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 07-05-2021 13:07)