SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy ekonomiki kultury - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy ekonomiki kultury
Kod przedmiotu 08.9--DiksP-PEK-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Sławomir Kufel, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie słuchacza w wiedzę o kulturze oraz ekonomii w takim zakresie, by możliwe stało się rozumienie zależności systemu kultury i ekonomii danego społeczeństwa. Ukazanie obiegu artefaktów kultury i ich wpływu na tworzenie rynków: materialnego i duchowego na przestrzeni dziejów człowieka. Określenie najistotniejszych elementów ekonomiczno-kulturowych w pozyskiwaniu, opracowywaniu oraz sprzedawaniu informacji, ze szczególnym uwzględnieniem działalności medialnej.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Definicje kultury i cywilizacji, metodologie badania kultury.
  2. Podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii/ekonomiki kultury, definicje.
  3. Zależność kultury i cywilizacji - ekwiwalencja cywilizacyjna.
  4. Geografia kultury i jej znaczenie w obrocie kulturą.
  5. Działanie kultury w wymiarze społecznym - rola kultury w kształtowaniu efektu cargo, wyznaczników mód społecznych, hierarchii wartości społecznych, konstruowania systemów religijnych, obiegu informacji.
  6. Uzgadnianie kultur i tzw. wielokulturowość.
  7. Zasady ekonomiki multikulturowości - wymiany kulturowe, kartele kulturowe, kultura "przeceniona", nisze kulturowe.
  8. Cywilizacyjna strukturalizacja kultury - cywilizacja kultury i kultura cywilizacji.
  9. Handel w obszarze kultury medialnej - obrót informacją medialną.

Metody kształcenia

Wykład, pogadanka objaśniająca, pogadanka heurystyczna, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach, udział w dyskusjach inicjowanych podczas ćwiczeń, odpowiedź ustna.

Literatura podstawowa

Bendixen P., Wprowadzenie do ekonomiki kultury i sztuki, Kraków 2001.

Ilczuk D., Ekonomika kultury, Warszawa 2012.

Noga M., Kultura a ekonomia, Warszawa 2021.

Burszta W. J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.

Benedict R., Wzory kultury, Kraków 2019.

Burke P., Społeczna historia wiedzy, Warszawa 2016.

Fereński P. J., Gomóła A., Wójcicka M., Zdrodowska M.,Kulturoznawstwo polskie. Przeszłość, przestrzeń, perspektywy, Gdańsk 2018.

Urbaniak M., Hermeneutyka a kierunki myśli współczesnej. Rozumienie kultury w filozoficznej hermeneutyce, filozofii przyrody i (post)strukturalizmie, Kraków 2014.

Kultura i metoda, red. nauk. J. Michalak, Warszawa 2011.

Inglis F., Kultura, Warszawa 2007.

Antropologia pamięci. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2018.

K. Moszyński, Kultura ludowa Słowian. Część II – Kultura duchowa, Kraków 1934 (wyd.  Warszawa 2010).

Nisbett R. E., Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, przeł. E. Wojtych, Sopot 2015.

Burszta W. J., Antropologia kultury, Poznań 1998.

Literatura uzupełniająca

Tomasello M., Historia naturalna ludzkiego myślenia, przeł. B. Kucharzyk, R. Ociepa, Kraków 2015.

Ducret D., Zakazane ciało, przeł. A. M. Nowak, Kraków 2016.

Harari Y. N., Od zwierząt do bogów. Krótka historia ludzkości, przeł. J. Hunia, Warszawa 2014.

Źródła medialne - prasa, telewizja, internet.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 13-05-2021 19:13)