SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pdw: Literatura w filmie/teatrze - teatr/film w literaturze - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pdw: Literatura w filmie/teatrze - teatr/film w literaturze
Kod przedmiotu 09.2--FiPlP-Pdw: Lw FT-S21
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zasadniczym celem przedmiotu jest ukazanie związków nowych technologii i Internetu z literaturą i filmem.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Rozpoznanie definicyjne Internetu (byt rzeczywisty i symboliczny Internetu). 
  2. Literackie korzenie sieci informacyjnych (od protohipertekstualnościowego Procesu F. Kafki po twórczość środowisk cyberpunkowych, np. W. Gibsona). 
  3. Nowe technologie i Internet jako temat lub motyw literacki i filmowy (m.in.: „Her”, reż. S. Jonze, USA 2013; „S@motność w sieci” reż. W. Adamek, Polska 2006 i/lub J. Wiśniewski, Samotność w sieci, Wydawnictwo Czarne 2001). 
  4. Życie literackie/filmowe w Internecie: strony autorskie, literackie/filmowe czasopisma sieciowe, internetowe zasoby filmów i literatury tradycyjnej oraz filmy/literatura sieci, czyli blogi i wideoblogi, powieści hipertekstowe, multipoezje itd.

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, metoda eksponująca, praca z tekstem (materiały internetowe i audiowizualne), dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność i aktywny udział w zajęciach.

Literatura podstawowa

Derrick de Kerckhove, Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego, Warszawa 2001.

Dróżdż A., Od liber mundi do hipertekstu, Warszawa 2009.

Eco U., Nowe środki masowego przekazu a przyszłość książki, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku: antologia, red. M. Hopfinger. Warszawa 2002.

Flores S. E., Sfejsowani. Jak media społecznościowe wpływają na nasze życie, emocje i relacje z innymi, tłum. K. Mojkowska, Warszawa 2017.

Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003.

Liternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, Kraków 2002.

Liternet.PL, red. P. Marecki, Kraków 2003.

Ratajczak T., O bycie symbolicznym Internetu (na tle bytu symbolicznego średniowiecznej książki), [w:] Wokół tekstów kultury: Literatura – Język – Teatr – Internet, red. nauk. M. Januszewicz, T. Ratajczak, Zielona Góra 2009, s. 399–408.

Wiek ekranów, red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002.

Wybór materiałów internetowych i filmowych. 

Literatura uzupełniająca

wg bieżących potrzeb.

Uwagi

Jest to przedmiot opcjonalny, wybierany z oferty przedmiotów do wyboru Instytutu Filologii Polskiej; przedmiot zostanie uruchomiony w zależności od potrzeb i zainteresowania w danym semestrze studiów (na podstawie deklaracji studentów/elektronicznego wyboru przedmiotów).

Ponieważ podczas zajęć będą miały miejsce prezentacje wybranych filmów, wskazane jest, by laboratoria w miarę możliwości były planowanie co dwa tygodnie, a w każdym razie w cyklach czterogodzinnych; z uwagi na specyfikę treści przedmiotowych zajęcia powinny się odbywać w laboratorium komputerowym ze stałym dostępem do Internetu.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 13-05-2021 19:33)