SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rodzaje dziennikarstwa I (dziennikarstwo społeczne i obywatelskie) |
Kod przedmiotu | 15.1-WH-DiksD-RDSiO-S17 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wiedza: zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa obywatelskiego oraz statusem i profilem dziennikarza społecznego, z problemami tego nowego rodzaju dziennikarstwa i krytyką ze strony przedstawicieli mediów tradycyjnych oraz perspektywami rozwoju.
Umiejętności: kształcenie i rozwijanie półamatorskich technik wypracowanych przez dziennikarzy społecznych w celu zdobywania, opracowywania, tworzenia, prezentowania, zamieszczania i obudowywania multimediami materiałów przeznaczonych dla lokalnej społeczności.
Kompetencja: uwrażliwienie studenta na potrzeby współczesnego uczestnika kultury partycypacji, uświadomienie wagi (sieciowego) dziennikarstwa obywatelskiego, zwłaszcza w lokalnych społecznościach.
brak
Dziennikarstwo obywatelskie jako fenomen społeczeństwa informacyjnego i kultury partycypacji. Specyfika warsztatu dziennikarza obywatelskiego – źródła informacji, sposoby i formy publikacji. Gatunki dziennikarstwa obywatelskiego. Media społecznościowe jako środowisko rozwoju inicjatyw obywatelskich. Dziennikarstwo obywatelskie w internecie i w tradycyjnych mediach. Studium przypadku: sieć serwisów MM Moje Miasto – lokalnych portali internetowych tworzonych przez koncern Media Regionalne.
Warsztaty obejmują zróżnicowane ćwiczenia, kształtujące kompetencje dziennikarskie (językowe, stylistyczne, kompozycyjne, argumentacyjne, interpretacyjne). Uczestnicząc w nich aktywnie na kolejnych etapach, student tworzy projekt na zaliczenie, czyli swoje portfolio. Może ono służyć jako jego wizytówka w redakcji, w której będzie odbywał praktykę dziennikarską lub dla przyszłego pracodawcy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obserwacja podczas zajęć / ocena aktywności, ocena ćwiczeń praktycznych, ocena materiałów i staranności wykonania portfolio.
Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.
Dziennikarstwo i świat mediów (nowa edycja), red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2014.
Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008.
Doliwa U., Elektroniczne media społeczne w Polsce. Stan obecny i perspektywy rozwoju „Studia Medioznawcze”, nr 4/2010, s. 65–78.
Doliwa U., Dziennikarstwo obywatelskie, czyli jakie?, „Nowe Media” nr 3/2012, s. 81-99.
Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 2000.
Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007
Keen A., Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę, Warszawa 2007.
Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
Olszański L., Media i dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2012.
Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2006.
Współautorem sylabusa jest: red. Katarzyna Borek.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 06-05-2021 18:50)