SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Problemy filozofii |
Kod przedmiotu | p_Filoz12Ć1_genPCRY4 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filozofia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
(a) Zapoznanie z podstawowymi pojęciami głównych dyscyplin filozoficznych. (b) Przygotowanie studenta do lepszego zrozumienia treści, z jakimi zapoznawał się będzie w trakcie studiów filozoficznych.
Bez wymagań wstępnych.
(A) Ontologia: (1) nazwa (filozofia pierwsza, metafizyka, ontologia); (2) przykłady najważniejszych pojęć, jakie bada ontologia: byt, istota, istnienie, transcendentale, powszechnik; (3) metafizyka klasyczna i metafizyka nowoczesna. (B) Teoria poznania: (1) nazwa (teoria poznania, gnoseologia, epistemologia); (2) przedmiot, podmiot i metoda jako konstytutywne elementy procesu poznania; (3) prawda (άλήθεια, νοῦς i λογος); (3.1) wielowymiarowość pojęcia prawdy; (3.2) nośniki prawdy; (3.3) klasyczna teoria prawdy i teorie nieklasyczne. (C) Metodologia: (1) wiedza naukowa a wiedza przednaukowa; (2) przedmiot i cel nauki; (3) kryterium demarkacji; (4) spór o racjonalność nauki; (5) spór o status teorii naukowych. (D) Etyka: (1) nazwa (ἦθος, ηθική, moralis). (2) etyka a moralność; (3) przedmiot etyki (etyka opisowa a etyka normatywna, metaetyka); (4) wartości i normy. (E) Estetyka: (1) nazwa (αἴσθησις − νόησις, cognitio aesthetica); (2) przedmiot estetyki (sztuka, piękno, przeżycie estetyczne). (F) Problem hierarchii wiedzy filozoficznej: Arystotelesowska hierarchia dyscyplin filozoficznych a problem prymatu etyki.
Główny nacisk położony jest na metody integrujące wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin oraz na metody kształcące umiejętność wymiany poglądów. Z tych drugich eksploatowane będą przede wszystkim: dyskusje prowadzone tokiem parlamentarnym i dialogowym. Z tych pierwszych: projekt pod postacią prezentacji multimedialnej. Projekt, w którym osoby go realizujące przyjmują role ekspertów, jest wprowadzeniem do dyskusji parlamentarnych i dialogowych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
(1) wykonanie prezentacji (ocena)*, (2) aktywny udział w dyskusji na każdych zajęciach (ocena). Ocena końcowa: średnia z (1)-(2).
* – warunkiem uzyskania zaliczenia jest wykonanie prezentacji, powinna być ona wykonana i przedstawiona tak, by dać podstawy pod dyskusję na zajęciach.
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 22-04-2021 15:18)