SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika integracyjna i włączająca |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSEW-PIW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Wykład | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Poznanie przez studentów założeń pedagogiki integracyjnej i inkluzyjnej oraz ich teoretycznych źródeł. Uwrażliwienie studentów na możliwości wykorzystania edukacji integracyjnej i włączającej w celu przeciwdziałania dyskryminacji i wykluczaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Znajomość specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Wykłady
1) Społeczna integracja, normalizacja, społeczna inkluzja jako teoretyczne zaplecze pedagogiki integracyjnej i inkluzyjnej oraz edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. 2) Pedagogika integracyjna i inkluzyjna wobec globalnych wyzwań współczesnego świata. 3) Wykluczenie osób z niepełnosprawnością oraz możliwości przeciwdziałania zjawisku. 4) Dialog z „Innym”. 5) Tożsamość vs. różnica, wspólnota vs. indywidualizacja jako podstawowe kategoria pedagogiki integracyjnej i inkluzyjnej. 7) Edukacja integracyjna i inkluzyjna wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 8) Modele edukacji integracyjnej i włączającej wynikające z psychologicznych koncepcji człowieka.
Ćwiczenia
1) Uwarunkowania postaw wobec osób w jakiś sposób "Innych". Mechanizmy stereotypów i uprzedzeń wobec osób "Innych". 2) Specjalne potrzeby dzieci i młodzieży oraz możliwości ich zaspokajania w warunkach edukacji integracyjnej i włączającej. 3) Edukacja integracyjna i inkluzyjna w świetle międzynarodowych dokumentów oraz polskiego prawa oświatowego. 4) Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego w Polsce. 5) Zasady finansowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 6) Efektywność edukacji integracyjnej i włączającej w świetle wyników badań. 7) Kwalifikacje i kompetencje nauczyciela w zakresie edukacji włączającej. 8) Wizyta studyjna w szkole ogólnodostępnej oraz szkole w ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi.
Wykłady
Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz.
Ćwiczenia
Praca z tekstem, pokaz, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Egzamin pisemny z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60%); dostateczna (61-75%), dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%)
Ćwiczenia
1) Przygotowanie pracy kontrolnej - prezentacji na wybrany temat. 2) Kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: niedostateczna(do 60%); dostateczna (61-75%), dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). 3) Ocena za aktywność na zajęciach. Ocenę z ćwiczeń stanowi średnia ocen z 1 i 2.
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2021 19:44)