SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością ruchową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością ruchową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-MKCPNR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Zapoznanie studentów z formami i metodami kształcenia dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością ruchową.
2. Nabycie przez studentów umiejętności rozpoznawania oraz zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z chorobami przewlekłymi oraz z dysfunkcjami narządu
    ruchu.
3. Nabycie przez studentów umiejętności organizowania, realizacji i ewaluacji zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością
    ruchową w szkole ogólnodostępnej.

 

Wymagania wstępne

Specjalne potrzeby edukacyjne - choroby przewlekłe oraz niepełnosprawność ruchowa.

Zakres tematyczny

1. Formy kształcenia dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością ruchową: kształcenie specjalne w ośrodku leczniczym; kształcenie integracyjne;
    kształcenie inkluzyjne, nauczanie indywidualne.
2. Specyfika, walory i problemy edukacji inkluzyjnej uczniów przewlekle chorych oraz z dysfunkcjami narządu ruchu.
3. Metody i formy pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i rewalidacyjnej z uczniami z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością ruchową w szkole
    ogólnodostępnej.
4. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością ruchową - sposoby ich rozpoznawania i zaspokajania.
5. Metody motywowania do nauki szkolnej uczniów przewlekle chorych oraz z dysfunkcjami narządu ruchu. 
5. Możliwości i znaczenie współpracy nauczycieli, specjalistów oraz rodziców w procesie wspomagania rozwoju i edukacji dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi oraz
    niepełnosprawnością ruchową.

Metody kształcenia

Metody podające: elementy wykładu informacyjnego, dyskusja
Metody problemowe: aktywizujące (metaplan, drzewko decyzyjne), dyskusja 
Metody eksponujące z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i filmów edukacyjnych.
Metody praktyczne: projekt.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywność w trakcie zajęć i wykonanie projektu.

Literatura podstawowa

1. Gąstoł A., Model pracy z uczniem z chorobą przewlekłą, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla
    nauczycieli, 
Warszawa 2010.
2. Kott T., Uczeń z przewlekłą chorobą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych, Warszawa 2005. 
3. O’Regan F.J., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa 2005.
5. Praca zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem w przedszkolach, szkołach i placówkach, Warszawa 2011.
. Ziółkowska B.,Dziecko  chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych? Gdańsk 2010.

 

Literatura uzupełniająca

1. Baczała D., Bąbka J., Nowicka A., Psychological and Pedagogical Care for Children with Special Educational Needs – a System in Poland „Przegląd Badań Edukacyjnych”
   2018, nr 1 (26), s. 7-20.
2. Jegier A., Przygotowanie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym do pełnienia roli ucznia. Jak sprawić, aby dzieci te odnosił sukcesy w szkole?, [w:] Wątki zaniedbane,
    zaniechane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych,
red. Z. Gajdzica, A. Klinik, Katowice 2004.
3. A Pupil with Special Educational Needs at School, eds.  ​​​​​​J. Lipińska-Lokś, A. Rudzińska-Rogoża, Toruń 2013.
4. Nowicka A., Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci długotrwale chorych i możliwości ich zaspokajania w środowisku szkolnym, [w:] Opieka, edukacja, profilaktyka i
    resocjalizacja – wyzwania dla teorii i praktyki pedagogicznej,
red. A. Nowicka, R. Ilnicka, Lubin 2013.
5. Szkoła dla Wszystkich. Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej, red. J. Bogucka, D. Al-Khamisy, Warszawa 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2021 19:48)