SylabUZ

Generate PDF for this page

Life and Institutions in German-Speaking Countries - course description

General information
Course name Life and Institutions in German-Speaking Countries
Course ID 08.9-WH-FGP-WK
Faculty Faculty of Humanities
Field of study German philology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language german
Author of syllabus
  • dr Wolfgang Brylla
  • dr Agnieszka Dylewska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem głównym zajęć jest przybliżenie historii oraz obyczajowości krajów obszaru niemieckojęzycznego. W centrum zainteresowania znajdą się więc Niemcy, Austria, Szwajcaria, Luksemburg, jak i Liechtenstein, które przedstawione zostaną przede wszystkim z perspektywy kulturowej. Omówione zostaną również aspekty związane z geografią czy szeroko pojętymi „realiami życia codziennego”.

Prerequisites

brak

Scope

Ze względu na historyczno-kulturowy profil zajęć z wiedzy o krajach niemieckojęzycznych, szczególny aspekt położony zostanie na zagadnienia z tej dalszej, jak i tej bliższej historii ze szczególnym naciskiem na losy tzw. państw DACHL po 1945 roku. Konsekwencją podobnego ukierunkowania tematycznego jest przyjrzenie się problematyce z zakresu życia społecznego czy też politycznego (do czasów dzisiejszych). Zaakcentowane i przeanalizowane zostaną również aktualne wydarzenia (polityczne, kulturowe) mające miejsce w Niemczech czy Austrii.oraz charakterystyczne elementy tradycji i kultury poszczególnych państw. Dzięki temu pogłębiona zostanie ogólna wiedza studentów dotycząca państw DACHL i ich dziejowego-aktualnego wpływu na  sytuacje geopolityczne na świecie.

Teaching methods

praca w grupach, praca z materiałami tekstowymi, wykład, wykorzystywanie aspektów wiedzy teoretycznej w komunikatywnych, praktycznych kontekstach zastosowania, dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

aktywność i przygotowanie do zajęć, zaliczenie formy pisemnej (sprawdzian, kolokwium), napisanie i zaliczenie referatu, względnie prezentacji PowerPoint

Recommended reading

  1. Stanisław Bęza: Eine kleine Landeskunde deutschsprachiger Länder. Warszawa 1995.
  2. Susanne Kirchmeyer: Blick auf Deutschland. Landeskunde. Stuttgart 1997.
  3. Uta Matecki: Dreimal Deutsch. In Deutschland, in Österreich, in der Schweiz. Stuttgart 2000.
  4. Angela Kilimann/Ondrej Kotas/Johanna Skrodzki: 45 Stunden Deutschland. Orientierungkurs. Politik, Geschichte, Kultur. Stuttgart 2008.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego / według bieżących potrzeb

Further reading

  1. Bernhard Abend: Schweiz. Ostfildern 2004.
  2. John E. Crean (Hrsg.): Deutsche Sprache und Landeskunde. New York 1985.
  3. Susan Kaufmann/Lutz Rohrmann/Petra Szablewski-Cavus: Orientierungskurs Deutschland. Geschichte – Kultur Institutionen. Berlin 2006.
  4. Jürgen Koppensteiner: Österreich. Ein landeskundliches Lesebuch. Wien 2007.
  5. Renate Luscher: Landeskunde Deutschland. Von der Wende bis heute. München 2005.
  6. Paul Mog (Hrsg.): Die Deutschen in ihrer Welt. Berlin 1992.
  7. Alicia Padrós/Markus Biechele: Didaktik der Landeskunde. Berlin 2003.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego / według bieżących potrzeb

 

 

 

Notes


Modified by dr Piotr Krycki (last modification: 19-04-2021 14:53)