SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Literatura jako forma dyskursu kulturowego |
Kod przedmiotu | 09.2-WH-FGP-LDK |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Głównym celem zajęć jest uaktywnienie / uświadomienie reguły kontekstualizacji / (inter)dyskursywności, czyli połączenie analizy wybranych tekstów fikcjonalnych jako ‘systemów symbolicznych’ (wyboru dokonuje prowadzący zajęcia) ze skrupulatną obserwacją szeroko rozumianej przestrzeni społeczno-kulturowej.
brak
Tekst literacki nie jest w założeniach metodologicznych artefaktem funkcjonującym w ‘próżni’, lecz w określonych ‘ramach konkretyzacyjnych’, do których należą np. doświadczenia historyczne, w tym doświadczenie graniczności – procesy wytyczania, przekraczania i wędrowania granic mogą dokonywać się w wymiarze geograficzno-terytorialnym, etniczno-narodowym, ideologiczno-politycznym, społeczno-ekonomicznym czy etyczno-moralnym, narodowo-etniczne napięcia i konflikty np. na osi ‘obcy-swój’, hierarchiczność kultur, w tym kwestia ich koegzystencji, przenikania i hybrydyzacji, dążenia społeczne i wyobrażenia oraz kreowany i utrwalany stan mentalnościowo-świadomościowy społeczności i społeczeństw. Tekst literacki jawi się więc w takim ujęciu zawsze jako określona przestrzeń relacyjno-performacyjna (relational-performativer Raum) i atmosferyczna (atmosphärischer Raum).
Wykład konwersatoryjny, opis klasyfikujący, dyskusja z wyeksponowaniem ujęcia krytycznego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Regularne uczestnictwo w zajęciach, aktywność oparta na zdobytej wiedzy i podbudowana dobrą znajomością języka niemieckiego.
* Dopuszczalne jest uzupełnienie spisu przez prowadzącego zajęcia w zależności od koncepcji tematycznej.
*Dopuszczalna jest inna literatura uzupełniająca, związana z określoną koncepcją tematyczną zajęć i przekazana do wiadomości studentów na początku semestru.
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 17-04-2021 14:35)