SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka filozofii i etyki I |
Kod przedmiotu | 08.1--FEPPOD-MFEI-N21 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filozofia i etyka w szkole |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 30 (w tym jako e-learning) |
2 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie do nauczania etyki na wszystkich etapach edukacyjnych.
Brak.
Moduł I – WPROWADZENIE DO METODYKI
„Dobry nauczyciel” – wzorzec idealny
Co to jest metoda?
Model „refleksyjnego praktyka” w edukacji
Moduł II - PO CO UCZYĆ ETYKI?
Ogólny problem celu
Teleologia nauczania i i wychowania
Jaki jest cel nauczania etyki?
Dwie filozofie edukacji: aksjocentryzm i pajdocentryzm
Wykład, dyskusja, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady – test wyboru z progami punktowymi
Ćwiczenia – przygotowanie projektu (scenariusz lekcji, program nauczania, rozdział podręcznika z zakresu szkoły podstawowej)
J. Zublewicz, Dwie filozofie edukacji: aksjocentryzm i pajdocentryzm, OFPW, Warszawa 2003
B. Śliwerski, Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, GWP, Gdańsk 2007
A. Neill, Nowa Summerhill, Zysk i S-ka, Warszawa 2000
J. Korczak, Jak kochać dziecko, Żak, Warszawa 2002
M. Bała, J. Jeziorska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki, WKSW, Warszawa 2009
K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, OF Impuls, Kraków
G. Fenstenmacher, J. Soltis, Style nauczania, WSiP, Warszawa 2000
K. Kruszewski, Sztuka nauczania, t. I-II, PWN, Warszawa 2005
R. Arends, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994
R. Sternberg, L. Spear-Swerling, Jak nauczyć dzieci myślenia, GWP, Gdańsk 2003
R. Fischer, Uczymy jak się uczyć, WSiP, Warszawa1999
R. Fischer, Uczymy jak myśleć, WSiP, Warszawa1999
Zmodyfikowane przez dr Paweł Walczak (ostatnia modyfikacja: 04-10-2021 12:09)