SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka filozofii i etyki I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka filozofii i etyki I
Kod przedmiotu 08.1--FEPPOD-MFEI-N21
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filozofia i etyka w szkole
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Paweł Walczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 
Ćwiczenia - - 30
(w tym jako e-learning)
2
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do nauczania etyki na wszystkich etapach edukacyjnych.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Moduł I – WPROWADZENIE DO METODYKI

„Dobry nauczyciel” – wzorzec idealny

Co to jest metoda?

Model „refleksyjnego praktyka” w edukacji

Moduł II - PO CO UCZYĆ ETYKI?

Ogólny problem celu

Teleologia nauczania i i wychowania

Jaki jest cel nauczania etyki?

Dwie filozofie edukacji: aksjocentryzm i pajdocentryzm

Metody kształcenia

Wykład, dyskusja, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady – test wyboru z progami punktowymi

Ćwiczenia – przygotowanie projektu (scenariusz lekcji, program nauczania, rozdział podręcznika z zakresu szkoły podstawowej)

Literatura podstawowa

J. Zublewicz, Dwie filozofie edukacji: aksjocentryzm i pajdocentryzm, OFPW, Warszawa 2003

B. Śliwerski, Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, GWP, Gdańsk 2007

A. Neill, Nowa Summerhill, Zysk i S-ka, Warszawa 2000

J. Korczak, Jak kochać dziecko, Żak, Warszawa 2002

M. Bała, J. Jeziorska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki, WKSW, Warszawa 2009

K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, OF Impuls, Kraków

G. Fenstenmacher, J. Soltis, Style nauczania, WSiP, Warszawa 2000

Literatura uzupełniająca

K. Kruszewski, Sztuka nauczania, t. I-II, PWN, Warszawa 2005

R. Arends, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994

R. Sternberg, L. Spear-Swerling, Jak nauczyć dzieci myślenia, GWP, Gdańsk 2003

R. Fischer, Uczymy jak się uczyć, WSiP, Warszawa1999

R. Fischer, Uczymy jak myśleć, WSiP, Warszawa1999

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Paweł Walczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-10-2021 12:09)