SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka filozofii i etyki I |
Kod przedmiotu | 08.1--FEPPOD-MFEI-N21 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filozofia i etyka w szkole |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 30 (w tym jako e-learning) |
2 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie do nauczania etyki na wszystkich etapach edukacyjnych.
Brak.
Moduł I – WPROWADZENIE DO METODYKI
„Dobry nauczyciel” – wzorzec idealny
Co to jest metoda?
Model „refleksyjnego praktyka” w edukacji
Moduł II - PO CO UCZYĆ ETYKI?
Ogólny problem celu
Teleologia nauczania i i wychowania
Jaki jest cel nauczania etyki?
Dwie filozofie edukacji: aksjocentryzm i pajdocentryzm
Wykład, dyskusja, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady – test wyboru z progami punktowymi
Ćwiczenia – przygotowanie projektu (scenariusz lekcji, program nauczania, rozdział podręcznika z zakresu szkoły podstawowej)
J. Zublewicz, Dwie filozofie edukacji: aksjocentryzm i pajdocentryzm, OFPW, Warszawa 2003
B. Śliwerski, Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, GWP, Gdańsk 2007
A. Neill, Nowa Summerhill, Zysk i S-ka, Warszawa 2000
J. Korczak, Jak kochać dziecko, Żak, Warszawa 2002
M. Bała, J. Jeziorska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki, WKSW, Warszawa 2009
K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, OF Impuls, Kraków
G. Fenstenmacher, J. Soltis, Style nauczania, WSiP, Warszawa 2000
K. Kruszewski, Sztuka nauczania, t. I-II, PWN, Warszawa 2005
R. Arends, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994
R. Sternberg, L. Spear-Swerling, Jak nauczyć dzieci myślenia, GWP, Gdańsk 2003
R. Fischer, Uczymy jak się uczyć, WSiP, Warszawa1999
R. Fischer, Uczymy jak myśleć, WSiP, Warszawa1999
Zmodyfikowane przez dr Paweł Walczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-10-2021 12:09)