SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do badań medialnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do badań medialnych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-WBM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Badania społeczne w praktyce
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Lisowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wybranymi problemami badań medialnych oraz z metodami i technikami badań mass mediów.

 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wprowadzenie do badania mediów - pomiary multi i monomedialne.

Badanie mediów drukowanych – zarys zagadnień (Polskie Badanie Czytelnictwa).

Badanie mediów elektronicznych - zarys zagadnień (Polskie Badanie Internetu).

Badania nad oglądalnością i słuchalnością - zarys zagadnień (Telemetria, Radio Track).

Badanie treści przekazu masowego - analiza zawartości mediów.

Polski monitoring mediów.

Metody kształcenia

Konwersatorium, praca ze źródłami, praca z danymi zastanymi.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praca w grupie nad wspólnymi zadaniami zaliczeniowymi o charakterze teoretyczno -empirycznym; indywidualna praca nad referatem. Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna z ocen zrealizowanych zadań oraz z referatu.

Literatura podstawowa

Wimmer R. D., Dominick J. R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008.

Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów: przewodnik dla studentów, Kraków 2004. 

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2012.

Instytut Monitorowania Mediów; https://www.imm.com.pl/raporty/

Polskie Badania Internetu; http://pbi.org.pl/

Polskie Badanie Czytelnictwa; https://www.pbc.pl/

Badanie słuchalności programów radiowych Radio Track; https://radiotrack.pl/

Telemetria; https://www.gov.pl/web/krrit/telemetria-polska ; https://www.nielsen.com/pl/pl/solutions/measurement/television/

 

Literatura uzupełniająca

Sztabiński P. B., Sztabiński F., Sawiński Z., (red.), Nowe Metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, Warszawa 2004.

Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.

Szaban D., Trzop B., Inwestycje węglowe na pograniczu polsko-niemieckim w dyskursie medialnym, Wrocław 2019.

 

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Lisowski (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 17:54)