SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Nowe tendencje w badaniach społecznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Nowe tendencje w badaniach społecznych
Kod przedmiotu 14.2--SocD-NTwBS-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Projektowanie społeczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
  • dr Krzysztof Lisowski
  • dr hab. Maria Zielińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z nowoczesnymi tendencjami w badaniach ilościowych, jakościowych oraz analizie danych zastanych.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Wykład

  1. Najważniejsze metodologiczne dylematy nauk społecznych. Jak współcześnie badać zjawiska społeczne? Co się bada najczęściej? Czego nie jesteśmy w stanie zbadać i dlaczego?
  2. Charakterystyka podejścia ilościowego i jakościowego w badaniach społecznych. Porównanie obu podejść, wraz ze wskazaniem ich mocnych i słabych stron. Badanie międzykrajowe i interdyscyplinarne
  3. Cyfryzacja metod badawczych
  4. Przegląd metod i technik badawczych w naukach społecznych – stare i nowe podejście do badań
  5. Metody analizy danych z badań społecznych. Google Big Data – zastosowanie w naukach społecznych
  6. Techniczne i proceduralne aspekty prowadzenia badań społecznych
  7. Praktyka badawcza w terenie: uzyskiwanie dostępu do danych, problemy uczestnictwa badacza, problemy z dostępnością respondentów

Ćwiczenia

  1. Omówienie wybranych metod i technik badawczych, wraz z praktycznym projektowaniem tego typu badań.
  2. Badania ankietowe online i offline
  3. Etnografia cyfrowa
  4. Wywiady jakościowe online i offline
  5. Metody rejestrowe
  6. Eksperymenty socjologiczne

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, praca z tekstem, praca w grupie, dyskusja, warsztat

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

FORMA ZALICZENIA WYKŁADU

Egzamin

Zasady uzyskania oceny z wykładu

Egzamin pisemny w formie testu – pytania zamknięte i otwarte. Próg punktów na zaliczenie - 51%

Ćwiczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Zaliczenie na ocenę

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Realizacja małych projektów grupowych do każdej z omawianych metod i technik badawczych. Zasady realizacji projektów przedstawione zostaną na pierwszych zajęciach.

Ocena z ćwiczeń jest średnią ocen z projektów.

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów

Literatura podstawowa

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
  2. Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000.
  3. Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000.
  4. Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Warszawa 2001.
  5. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008.
  6. Słomczyński K.M., Google Big Data: charakterystyka i zastosowanie w naukach społecznych, Studia Socjologiczne, nr 4/2018 (231).
  7. Słomczyński K.M., Typologia międzykrajowych badań porównawczych a kluczowe problemy metodologiczne, Studia Socjologiczne, 1/2011 (200).
  8. Batorski D., Olcoń-Kubicka M., Prowadzenie badań przez Internet. Podstawowe zagadnienia metodologiczne, Studia Socjologiczne, 3(182)/2006.
  9. Żmijewska-Jędrzejczyk T., Badania internetowe. Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, Sztabiński P.B., Sztabiński F., Sawiński Z. (red), Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004.
  10. Kaczmarczyk S., Klasyfikacja metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych w badaniach marketingowych.
  11. Szpunar M., Internet w procesie realizacji badań, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
  12. Szpunar M., Jak zwiększać odsetek wypełnień w badaniu internetowym – fakty i mity na temat kwestionariuszy on-line, Studia Medioznawcze, 1/2008.
  13. Szpunar M., Nowe media – nowe metody badawcze? [w:] A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess (red.), Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, Kraków, 2018.
  14. Badania Internetu vs. badania w Internecie, czyli jak badać nowe medium – podstawowe problemy metodologiczne, Studia Medioznawcze, 2/2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Dicks B. (red.), Digital qualitative research methods, t. 1–4, Sage Publications, Los Angeles–London–New Delhi–Singapore–Washington 2012.
  2. Nachmias Ch. F., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2000.
  3. Nikodemska-Wołowik A. M., Jakościowe badania marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999.
  4. Oppenheim N., Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Warszawa 2004.
  5. Dochartaigh N. O., Internet Research Skills, Sage Publications, Los Angeles–London–New Delhi–Singapore–Washington 2012.
  6. Goban-Klas M., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  7. Kozinets R. V., Netnografia. Badania etnograficzne on-line, Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2012.
  8. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds.,Knowledge On The Move. Studies on Mobile Social Education,  Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
  9. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Teaching On The Move. Teacher’s Toolkit, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
  10. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Learning On The Move. Students’ Handbook, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.

Uwagi

Niektóre zajęcia mogą być realizowane w terenie.


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 26-01-2022 15:46)