Zapoznanie studentów z nowoczesnymi tendencjami w badaniach ilościowych, jakościowych oraz analizie danych zastanych.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Wykład
Najważniejsze metodologiczne dylematy nauk społecznych. Jak współcześnie badać zjawiska społeczne? Co się bada najczęściej? Czego nie jesteśmy w stanie zbadać i dlaczego?
Charakterystyka podejścia ilościowego i jakościowego w badaniach społecznych. Porównanie obu podejść, wraz ze wskazaniem ich mocnych i słabych stron. Badanie międzykrajowe i interdyscyplinarne
Cyfryzacja metod badawczych
Przegląd metod i technik badawczych w naukach społecznych – stare i nowe podejście do badań
Metody analizy danych z badań społecznych. Google Big Data – zastosowanie w naukach społecznych
Techniczne i proceduralne aspekty prowadzenia badań społecznych
Praktyka badawcza w terenie: uzyskiwanie dostępu do danych, problemy uczestnictwa badacza, problemy z dostępnością respondentów
Ćwiczenia
Omówienie wybranych metod i technik badawczych, wraz z praktycznym projektowaniem tego typu badań.
Badania ankietowe online i offline
Etnografia cyfrowa
Wywiady jakościowe online i offline
Metody rejestrowe
Eksperymenty socjologiczne
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, praca z tekstem, praca w grupie, dyskusja, warsztat
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład
FORMA ZALICZENIA WYKŁADU
Egzamin
Zasady uzyskania oceny z wykładu
Egzamin pisemny w formie testu – pytania zamknięte i otwarte. Próg punktów na zaliczenie - 51%
Ćwiczenia
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ
Zaliczenie na ocenę
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń
Realizacja małych projektów grupowych do każdej z omawianych metod i technik badawczych. Zasady realizacji projektów przedstawione zostaną na pierwszych zajęciach.
Ocena z ćwiczeń jest średnią ocen z projektów.
Ocena końcowa
Zasady uzyskania oceny końcowej
Średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów
Literatura podstawowa
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000.
Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000.
Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Warszawa 2001.
Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008.
Słomczyński K.M., Google Big Data: charakterystyka i zastosowanie w naukach społecznych, Studia Socjologiczne, nr 4/2018 (231).
Słomczyński K.M., Typologia międzykrajowych badań porównawczych a kluczowe problemy metodologiczne, Studia Socjologiczne, 1/2011 (200).
Batorski D., Olcoń-Kubicka M., Prowadzenie badań przez Internet. Podstawowe zagadnienia metodologiczne, Studia Socjologiczne, 3(182)/2006.
Żmijewska-Jędrzejczyk T., Badania internetowe. Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, Sztabiński P.B., Sztabiński F., Sawiński Z. (red), Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004.
Kaczmarczyk S., Klasyfikacja metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych w badaniach marketingowych.
Szpunar M., Internet w procesie realizacji badań, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
Szpunar M., Jak zwiększać odsetek wypełnień w badaniu internetowym – fakty i mity na temat kwestionariuszy on-line, Studia Medioznawcze, 1/2008.
Szpunar M., Nowe media – nowe metody badawcze? [w:] A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess (red.), Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, Kraków, 2018.
Badania Internetu vs. badania w Internecie, czyli jak badać nowe medium – podstawowe problemy metodologiczne, Studia Medioznawcze, 2/2007.
Literatura uzupełniająca
Dicks B. (red.), Digital qualitative research methods, t. 1–4, Sage Publications, Los Angeles–London–New Delhi–Singapore–Washington 2012.
Nachmias Ch. F., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2000.
Nikodemska-Wołowik A. M., Jakościowe badania marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999.
Oppenheim N., Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Warszawa 2004.
Dochartaigh N. O., Internet Research Skills, Sage Publications, Los Angeles–London–New Delhi–Singapore–Washington 2012.
Goban-Klas M., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Kozinets R. V., Netnografia. Badania etnograficzne on-line, Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2012.
Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds.,Knowledge On The Move. Studies on Mobile Social Education, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Teaching On The Move. Teacher’s Toolkit, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Learning On The Move. Students’ Handbook, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
Uwagi
Niektóre zajęcia mogą być realizowane w terenie.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 26-01-2022 15:46)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.