SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza potrzeb i potencjałów społecznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza potrzeb i potencjałów społecznych
Kod przedmiotu 14.2--SocD-DPiPSć-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Projektowanie społeczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Frątczak-Müller
  • dr Artur Kinal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy z zakresu realizacji diagnoz społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozowania społeczności lokalnych na potrzeby opracowania programów i strategii rozwoju społecznego.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

1. Perspektywa potrzeb i potencjałów społecznych we współczesnych koncepcjach teoretycznych (np., koncepcje spójności społecznej, rozwoju społecznego, rozwoju zrównoważonego, gospodarki cyrkularnej, włączenia społecznego, innowacyjność społeczna)

2. Nurty badawcze w międzynarodowej polityce rozwoju społecznego

3. Proces badawczy w diagnozie potrzeb i potencjałów społecznych

4. Realizatorzy i uczestnicy diagnoz społecznych w środowisku lokalnym

5. Metody i techniki diagnoz społecznych

  • Desk research
  • Sondy i sondaże
  • Wywiady
  • Spotkania warsztatowe
  • Spacery badawcze

6. Niestandardowe techniki diagnozy

  • Akcje plenerowe
  • Wywiady kawiarniane
  • Spotkania informacyjne

7. Organizacja diagnoz i zarządzanie procesem diagnozy

8. Diagnoza partycypacyjna i partnerstwo w diagnozie

Metody kształcenia

 Metoda tekstu przewodniego, dyskusja, praca w grupach, spacer badawczy

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Zaliczenie na ocenę

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Zaliczenie na podstawie przygotowanej w 2-3 osobowych zespołach prezentacji projektu badawczego na temat diagnozy potrzeb i potencjałów społeczności lokalnej (w odniesieniu do jednej z wybranych koncepcji rozwoju społecznego) oraz kolokwium obejmującego zakres materiału zgodny z przedstawionym na pierwszych zajęciach sylabusem.

Prezentacja projektu – w ocenie nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych, odniesienia do zróżnicowanych źródeł, a także sposób zaprezentowania tematu podczas zajęć.

Kolokwium w formie pytań problemowych, otwartych (z możliwością zamiany na test z progami punktowymi – w przypadku zajęć realizowanych w formie zdalnej). Minimalny próg wymagany do uzyskania oceny pozytywnej – 60% punktów.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną ocen z prezentacji oraz kolokwium.

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena  końcowa = ocena z ćwiczeń

Literatura podstawowa

  1. Auleytner J., Głąbicka K., Polskie kwestie socjalne na przełomie wieków, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP, Warszawa 2002.
  2. Bazuń D., Frątczak-Muller J., Jaskulska M., Kwiatkowski M., Mielczarek-Żejmo A., Diagnoza potrzeb i potencjału społeczności lokalnej w zakresie usług społecznych, Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2020.
  3. Diagnoza społeczno-gospodarcza województwa lubuskiego, 2019 [https://bip.lubuskie.pl/system/obj/43883_Diagnoza_strategiczna.pdf].
  4. Frankofort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
  5. Green M., Moore H., O’Brien J., Rozwój społeczności w oparciu o zasoby, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, 2013.
  6. Poradnik dla działaczy społecznych. Jak przeprowadzić diagnozę społeczną, czyli słów kilka o badaniu społeczności, [https://www.maszglos.pl/wp-content/uploads/2013/02/Jak-przeprowadzic-diagnoze.pdf].
  7. Sztur-Jaworska B., Diagnozowanie w polityce społecznej. Metody i problemy, Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

  1. Assessing Community Needs and Resources, Community ToolBox, [https://ctb.ku.edu/en/assessing-community-needs-and-resources].
  2. Kołodziejczak A., Funkcjonowanie systemów innowacji społecznych na podstawie koncepcji zakorzenienia, Czasopisma PAN [https://journals.pan.pl/Content/100634/PDF/12.pdf].

Uwagi

Część zajęć może zostać zrealizowana z wykorzystaniem mobilnych metod edukacyjnych (np. spacer badawczy, gra, wizyta studyjna).


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 27-01-2022 10:09)