SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dialog i konsultacje społeczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dialog i konsultacje społeczne
Kod przedmiotu 14.2--SocD-DiKS-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Projektowanie społeczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mielczarek-Żejmo
  • dr Joanna Frątczak-Müller
  • dr hab. Jerzy Leszkowicz-Baczyński, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Podstawowym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z praktycznym wymiarem planowania i prowadzenia konsultacji społecznych. Umiejętności te zostaną osadzone w kontekście teoretycznym i prawno-organizacyjnym.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

1. Dialog społeczny a dialog obywatelski, partycypacja, konsultacje społeczne (podstawowe pojęcia)

2. Dialog obywatelski w ujęciu teoretycznym

3. Dialog obywatelski i konsultacje społeczne na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym. Ramy prawno-organizacyjne dla systemu partycypacji w Polsce i UE

4. Konsultacje społeczne – korzyści i bariery, zastosowanie

5. Przygotowanie i przebieg (etapy) konsultacji społecznych

6. Techniki konsultacji społecznych

  • Techniki bierne
  • Techniki aktywne
    • Dyskusja i debata
    • Wywiady
    • Warsztaty
    • Spacery studyjne
    • Word cafe
    • Sondaż deliberatywny
    • Inne

7. Budżet obywatelski

8. Działalność rad młodzieżowych, rad seniorów, rad pożytku publicznego i innych podmiotów dialogu obywatelskiego

9. Nowe technologie a dialog obywatelski

Metody kształcenia

Praca z tekstem, prezentacja, dyskusja, techniki pracy warsztatowej, spacer studyjny

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Zaliczenie na ocenę

Analiza przypadku

W trakcie zajęć indywidualnie lub grupowo studenci analizują wybrany przypadek i formułują wnioski na temat jego wad i zalet w postaci pisemnej. Kryteria oceny: zgodność z tematem, zastosowanie wiedzy teoretycznej do oceny przypadku, samodzielność w formułowaniu wniosków.

Próbka pracy

Studenci samodzielnie lub w grupach przygotowują i realizują wybraną aktywną technikę konsultacji społecznych w trakcie zajęć. Kryteria oceny: zgodność z tematem, wykorzystanie wiedzy teoretycznej do realizacji zadania, samodzielność przygotowania i realizacji zadania.

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen z analizy przypadku i próbki pracy

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń

Literatura podstawowa

  1. Chrzanowski O., Partycypacja publiczna krok po kroku. Antologia tekstów, FISE, Warszawa 2014.
  2. Chrzanowski O., Rościszewska E., Zientek-Varga J. (red.), Elementy partycypacji, FISE, Warszawa 2013.
  3. Kotus J., Sowada T., Rzeszewski M., Ponad górne szczeble „drabiny partycypacji”: koncepcja Sherry Arnstein po pieciu dekadach, Studia Socjolgiczne, 2019, nr 3.
  4. Lewenstein B., Dudkiewicz M., Lokalny dialog obywatelski: refleksje i doświadczenia, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: Polskie Towarzystwo Socjologiczne, Warszawa 2011.
  5. Olech A., Dyktat czy uczestnictwo? Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce, Instytut Sprwa publicznych, Warszawa 2012.
  6. Przybylska A. Giza A., Partycypacja obywatelska. Od teorii do praktyki społecznej, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2014.
  7. Sienkiewicz M.W., Sidor M. (red.), Dialog obywatelski: formy, mechanizmy, bariery i perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Fundacji Centrum Rozwoju Lokalnego, Lublin 2014.

Literatura uzupełniająca

  1. Bazuń D., Kwiatkowski M., Exploratory walk and local cohesion — the concept and application, Mobility, 2021.
  2. Bąk M., Kulawczuk P., Szcześniak A. (red.), Dobre rządzenie poprzez wkład społeczny, Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Warszawa 2011.
  3. Kanon lokalnych konsultacji społecznych, FiSE (online).
  4. Narzędziownik, FiSE (online).
  5. Piróg T., Dialog obywatelski w perspektywie socjologicznej. Mity i realia dobrego rządzenia, Wydawnictwo Nomos, Kraków 2016.
  6. Urbanik A., Boni Z., Koczanowicz-Chondzyńska J., Udział obywateli w tworzeniu polityk publicznych. Wybór dobrych praktyk, FISE, Warszawa 2011.
  7. Walewski Ł., Władza w sieci: jak nami rządzą social media, Wydawnictwo Mando, Kraków 2020.
  8. Zientek-Varga J., Lewandowska M. (wybór i opracowanie), Głos samorządu – budowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi, FISE, Warszawa 2011.
  9. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds.,Knowledge On The Move. Studies on Mobile Social Education,  Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
  10. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Teaching On The Move. Teacher’s Toolkit, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
  11. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Learning On The Move. Students’ Handbook, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 27-01-2022 10:18)