Podstawowym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z praktycznym wymiarem planowania i prowadzenia konsultacji społecznych. Umiejętności te zostaną osadzone w kontekście teoretycznym i prawno-organizacyjnym.
3. Dialog obywatelski i konsultacje społeczne na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym. Ramy prawno-organizacyjne dla systemu partycypacji w Polsce i UE
4. Konsultacje społeczne – korzyści i bariery, zastosowanie
5. Przygotowanie i przebieg (etapy) konsultacji społecznych
6. Techniki konsultacji społecznych
Techniki bierne
Techniki aktywne
Dyskusja i debata
Wywiady
Warsztaty
Spacery studyjne
Word cafe
Sondaż deliberatywny
Inne
7. Budżet obywatelski
8. Działalność rad młodzieżowych, rad seniorów, rad pożytku publicznego i innych podmiotów dialogu obywatelskiego
9. Nowe technologie a dialog obywatelski
Metody kształcenia
Praca z tekstem, prezentacja, dyskusja, techniki pracy warsztatowej, spacer studyjny
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ
Zaliczenie na ocenę
Analiza przypadku
W trakcie zajęć indywidualnie lub grupowo studenci analizują wybrany przypadek i formułują wnioski na temat jego wad i zalet w postaci pisemnej. Kryteria oceny: zgodność z tematem, zastosowanie wiedzy teoretycznej do oceny przypadku, samodzielność w formułowaniu wniosków.
Próbka pracy
Studenci samodzielnie lub w grupach przygotowują i realizują wybraną aktywną technikę konsultacji społecznych w trakcie zajęć. Kryteria oceny: zgodność z tematem, wykorzystanie wiedzy teoretycznej do realizacji zadania, samodzielność przygotowania i realizacji zadania.
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń
Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen z analizy przypadku i próbki pracy
Ocena końcowa
Zasady uzyskania oceny końcowej
Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń
Literatura podstawowa
Chrzanowski O., Partycypacja publiczna krok po kroku. Antologia tekstów, FISE, Warszawa 2014.
Chrzanowski O., Rościszewska E., Zientek-Varga J. (red.), Elementy partycypacji, FISE, Warszawa 2013.
Kotus J., Sowada T., Rzeszewski M., Ponad górne szczeble „drabiny partycypacji”: koncepcja Sherry Arnstein po pieciu dekadach, Studia Socjolgiczne, 2019, nr 3.
Lewenstein B., Dudkiewicz M., Lokalny dialog obywatelski: refleksje i doświadczenia, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: Polskie Towarzystwo Socjologiczne, Warszawa 2011.
Olech A., Dyktat czy uczestnictwo? Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce, Instytut Sprwa publicznych, Warszawa 2012.
Przybylska A. Giza A., Partycypacja obywatelska. Od teorii do praktyki społecznej, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2014.
Sienkiewicz M.W., Sidor M. (red.), Dialog obywatelski: formy, mechanizmy, bariery i perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Fundacji Centrum Rozwoju Lokalnego, Lublin 2014.
Literatura uzupełniająca
Bazuń D., Kwiatkowski M., Exploratory walk and local cohesion — the concept and application, Mobility, 2021.
Bąk M., Kulawczuk P., Szcześniak A. (red.), Dobre rządzenie poprzez wkład społeczny, Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Warszawa 2011.
Kanon lokalnych konsultacji społecznych, FiSE (online).
Narzędziownik, FiSE (online).
Piróg T., Dialog obywatelski w perspektywie socjologicznej. Mity i realia dobrego rządzenia, Wydawnictwo Nomos, Kraków 2016.
Urbanik A., Boni Z., Koczanowicz-Chondzyńska J., Udział obywateli w tworzeniu polityk publicznych. Wybór dobrych praktyk, FISE, Warszawa 2011.
Walewski Ł., Władza w sieci: jak nami rządzą social media, Wydawnictwo Mando, Kraków 2020.
Zientek-Varga J., Lewandowska M. (wybór i opracowanie), Głos samorządu – budowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi, FISE, Warszawa 2011.
Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds.,Knowledge On The Move. Studies on Mobile Social Education, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Teaching On The Move. Teacher’s Toolkit, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Learning On The Move. Students’ Handbook, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 27-01-2022 10:18)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.