Zapoznanie studentów z wpływem nowoczesnych technologii na wiele wymiarów życia społecznego – gospodarkę, zdrowie, kulturę, edukację, ale także relacje międzyludzkie. Studenci poznają możliwości jakie płyną z wykorzystania nowoczesnych technologii w różnych aspektach życia społecznego, ale także ich ograniczenia.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Czym są nowoczesne technologie i jak zmieniły dzisiejszy świat?
Społeczeństwo informacyjne w czasach cyfrowej rewolucji
Technologia jako narzędzie wzmacniania więzi społecznych
Pokolenie Sieci, e-generacja, Generacja Y, pokolenie SMS-ów
Uspołecznianie technologii u progu czwartej rewolucji przemysłowej
Nowe technologie w edukacji
Wykluczenie cyfrowe
Nowe technologie w kulturze
E-zdrowie i jego społeczny wymiar
Internet rzeczy
Smart cities
Nowoczesne technologie w starzejącym się społeczeństwie
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, prezentacje, dyskusja
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
FORMA ZALICZENIA WYKŁADU
EGZAMIN
Zasady uzyskania oceny z wykładu
Egzamin pisemny w formie pytań zamkniętych i otwartych. Minimalny próg zaliczenia – 51%.
Ocena końcowa
Zasady uzyskania oceny końcowej
Ocena z wykładu jest oceną końcową
Literatura podstawowa
Bolter J.D., Komputer: maszyna i narzędzie, [w:] M. Hopfinger (red.): Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005.
Castells M., Społeczeństwo sieci. PWN, Warszawa 2008.
Cwalina W., Generacja Y – ponury mit czy obiecująca rzeczywistość, [w:] T. Zasępa (red.), Internet. Fenomen społeczeństwa informacyjnego, T. 10 , Częstochowa 2001.
Tullier M., Networking. Jak znaleźć pracę i odnieść sukces zawodowy dzięki tworzeniu sieci kontaktów. Warszawa 2006.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, Kraków 2004.
K. Krzysztofek, Społeczeństwo w dobie Internetu: refleksyjne czy algorytmiczne? [w:] Internet – społeczne aspekty medium: polskie konteksty i interpretacje, Ł. Jonak (red.), Warszawa 2006.
Krzysztofek K., Zmiana permanentna? Refleksje o zmianie społecznej w epoce technologii cyfrowych. Studia Socjologiczne 4 (207), 2012 [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-05122091-b440-4993-9a1c-153ba8dc65e4].
Szaban D., Internet w kampanii wyborczej. Socjologiczna analiza mobilizacji elektoratu w wyborach parlamentarnych w 2005 r. w Polsce, Zielona Góra 2010.
Urząd Statystyczny w Szczecinie, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r., Główny Urząd Statystyczny.
Literatura uzupełniająca
Goban-Klas T., Żeglując ku społeczeństwu informacyjnemu: prądy, rafy i mielizny, [w:] Strykowski W., Zając A. (red.), Nowoczesne media w kulturze, nauce i oświacie, Wydawnictwo „TOW AR”, Tarnów 1997
Brynjolfsson E., McAfee A., Drugi wiek maszyny. Praca, postęp i dobrobyt w czasach genialnych technologii, przeł. B. Sałbut, MT Biznes, Warszawa 2015.
Łach T., Strach przed postępem – kilka uwag o nurtach antytechnicznych, Kultura i Wartości, 2012.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 27-01-2022 17:30)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.