SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Programowanie strategiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Programowanie strategiczne
Kod przedmiotu 14.2--SocD-PS-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Projektowanie społeczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Frątczak-Müller
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy z zakresu programowania działań strategicznych w odniesieniu do lokalnych i regionalnych planów działania jednostek samorządu lokalnego. Dodatkowym celem jest zapoznanie z zasadami opracowania planów strategicznych i przekazanie praktycznych umiejętności związanych z tworzeniem tego typu dokumentów.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

1. Paradygmaty rozwoju społecznego i rozwój zrównoważony

2. Zarządzanie strategiczne i zarzadzanie publiczne

3. Metody i etapy programowania strategicznego

4. Budowa dokumentów strategicznych

5. Techniki analiz strategicznych (analizy źródeł danych; analiza SWOT, macierz BCG)

6. Uspołecznienie procesów programowania strategicznego

7. Diagnoza, partycypacja, ewaluacja – błędy programowania strategicznego

8. Instrumenty wspierające działania programowe

  • Zarządzanie programem
  • Finansowanie strategii
  • Monitoring i ewaluacja strategii
  • Partnerstwo w realizacji działań strategicznych

9. Globalne i lokalne strategie rozwoju społecznego – studia materiałów źródłowych      

Metody kształcenia

Metoda tekstu przewodniego, dyskusja, praca w grupach, projekt

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Zaliczenie na ocenę

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Zaliczenie na podstawie przygotowanej w 2-3 osobowych zespołach prezentacji projektu analizy i oceny wybranej, aktualnej strategii (wg wyznaczonych kryteriów oceny) dotyczącej rozwoju społecznego (strategie polityki społecznej, rozwoju gmin i powiatów, rozwiązywania problemów społecznych, programy rewitalizacji lub inne o charakterze społecznym) oraz kolokwium obejmującego zakres materiału zgodny z przedstawionym na pierwszych zajęciach sylabusem.

Prezentacja projektu – w ocenie nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych, odniesienia do zróżnicowanych źródeł, a także sposób zaprezentowania tematu podczas zajęć.

Kolokwium w formie testu z progami punktowymi. Minimalny próg wymagany do uzyskania oceny pozytywnej – 60% punktów.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną ocen z prezentacji oraz kolokwium.

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena  końcowa = ocena z ćwiczeń

Literatura podstawowa

  1. Frączkiewicz-Wronka A., Regionalny wymiar strategicznego myślenia i działania, [w:] Strategie w polityce społecznej (red.) M. Grewiński, A. Karwacki, Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Warszawa 2009.
  2. Frączkiewicz-Wronka A., (red.), Partnerstwo lokalne jako strategia rozwiązywania problemów społecznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2010.
  3. Frątczak-Muller J., Działania pozorne w programowaniu strategicznym jednostek samorządu terytorialnego, Zoon Politikon 7 2016.
  4. Gerwiński M., Karwacki A., Strategie w polityce społecznej, Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Warszawa 2009.
  5. Karwacki A., Papierowe skrzydła. Rzecz o spójnej polityce aktywizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2010.
  6. Rzeszutko-Piotrowska M., Strategiczne planowanie rozwoju gospodarczego w polskich gminach, [https://www.ur.edu.pl/file/53211/13.pdf].
  7. Sulmicka M. Nowy model programowania polityki rozwoju w Polsce, [cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element...4fb7.../irg_pim_88_r10tr.pdf].
  8. Szarfenberg R., Globalne strategie rozwoju społecznego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Developing Strategic and Action Plans, Community ToolBox, [https://ctb.ku.edu/en/developing-strategic-and-action-plans].
  2. Increasing Participation and Membership, Community ToolBox, [https://ctb.ku.edu/en/increasing-participation-and-membership].
  3. Kooiman J., Governing as Governance, Sage, London 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 27-01-2022 10:43)