Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania badań społecznych w rzeczywistości związanej z technologiami informacyjnymi i cyfrowymi usługami. Student poznaje założenia informatyki społecznej i możliwości przeniesienia społecznego doświadczenia do procesów projektowania produktów i usług informatycznych.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
1. Wprowadzenie do informatyki społecznej
2. Badacz społeczny w świecie BIG DATA
3. Metody i techniki badań społecznych w IT:
studium przypadku
analiza danych rejestrowanych
badania sondażowe
badania obserwacyjne
eksperymenty
4. Badania użyteczności
5. Metody analizy danych ze świata IT
6. Problemy metodologiczne badań społecznych w obszarze technologii cyfrowych
Metody kształcenia
Praca z tekstem, praca z komputerem, dyskusja, prezentacje, referaty
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ
Zaliczenie na ocenę
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń
Przygotowanie projektu badawczego w oparciu o wybrane metody i techniki badań z obszaru IT
Ocena końcowa
Zasady uzyskania oceny końcowej
Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową
Literatura podstawowa
Bajdak A., Karcz K., Specyfika badań marketingowych w internecie, [w:] K. Karcz, A. Bajdak (red.), Badania marketingowe w Internecie, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice 2005.
Balabanis G., Mitchell V.M., Heinonen-Mavrovouniotis S., SMS-based surveys. Strategies to improve participation, International Journal of Advertising, 2007.
Batorski D., Marody M., Nowak A. (red.), Społeczna przestrzeń internetu, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa 2006.
Batorski D., Olcoń-Kubicka M., Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne, Studia Socjologiczne, 3(182), 2006.
Berleur J., Nurminen M. I., Impagliazzo J. (red.), Social Informatics: An Information Society for All?, Springer 2006.
Fichman P., Rosenbaum H. (red.), Social Informatics: Past, Present, and Future, Cambridge 2014.
Furmanek W., Wpływ informatyki na różne dziedziny życia. W: A. Piecuch, W. Furmanek (red.), Dydaktyka informatyki. Problemy i wyzwania społeczeństwa informacyjnego, Rzeszów: Wyd. UR, 2011.
Grudin, J., Three Faces of Human – Computer Interaction. IEEE Annals of the History of Computing Archive, 27 (4), 2005, DOI: A68E0687-6A30-4C46-9DF7-7E0A4AE9FE20.
Kwiatkowska J., Metody i techniki ewaluacji interakcji człowiek–komputer, a tradycyjny podział badań: jakościowe vs ilościowe, [w:] R. Knosala (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, Wyd. PTZP, Opole 2012.
Nikodemska-Wołowik A.M., Klucz do zrozumienia nabywcy – Jakościowe badania marketingowe. Wydawnictwo Grupa Verde, Warszawa 2008.
Szpunar M., Humanistyka cyfrowa a socjologia cyfrowa. Nowy paradygmat badań naukowych. Zarządzanie w Kulturze, 4/2016.
Szpunar M., Internet w procesie realizacji badań, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
Literatura uzupełniająca
Cheng C.C., Krumwiede D., Sheu C., Online audio group discussions. A comparison with face-to-face methods. International Journal of Market Research, 2009.
Cooke M., The new world of Web 2.0 research, International Journal of Market Research, 2008.
Dillman D., Mail and Internet Surveys: The Tailored Design Method, John Wiley, New York 2000.
Hair N., Clark M., The etical dillemmas and challenges of etnographic research in electronic communities, International Journal of Market Research, 6/2007.
Uwagi
Zajęcia w części realizowane jako laboratorium komputerowe i w terenie.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 27-01-2022 10:59)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.