SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Biznes społeczny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Biznes społeczny
Kod przedmiotu 14.2--SocD-BS-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Projektowanie społeczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mariusz Kwiatkowski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie uczestników do korzystania z potencjału biznesu społecznego w rozwiązywaniu problemów indywidualnych i grupowych, w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej. Korzystanie z potencjału biznesu społecznego może polegać na współpracy z przedsiębiorstwami społecznymi, doradztwie na rzecz biznesu społecznego lub tworzeniu, prowadzeniu i rozwijaniu nowych podmiotów.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Biznes społeczny na tle innych form aktywności społecznej i gospodarczej
  2. Wybrane przypadki przedsiębiorstw społecznych
  3. Przedsiębiorstwa społeczne a problemy osób defaworyzowanych
  4. Przedsiębiorstwa społeczne a problemy wspólnot lokalnych i regionalnych
  5. Krajowe i międzynarodowe sieci biznesu społecznego
  6. Zarządzanie przedsiębiorstwem społecznym
  7. Ewaluacja działalności przedsiębiorstw społecznych

Metody kształcenia

Analizy przypadków z użyciem metod mobilnych (wizyty studyjne, spacery badawcze).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Zaliczenie na ocenę

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Analiza przypadku (zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu, poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału).

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Laville J.-L., Social and solidarity economy in historical perspective, [w:] Social and Solidarity Economy: Beyond the Fringe, Utting Peter (red.), Zed Books, London 2015.
  2. Praszkier R., Nowak A., Przedsiębiorczość społeczna. Teoria i praktyka, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012.

Literatura uzupełniająca

1.       Karwacki A., Kaźmierczak T., Rymsza M. (red.), Reintegracja. Aktywna polityka społeczna w praktyce, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2014.

2.       Kwiatkowski M., Jak włączać ekonomię społeczną w proces rewitalizacji, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2019.

3.       Polačková Z., Social enterprises and their ecosystems in Europe, Country Report Slovakia, Publications Office of the European Union, Luxembourg 2020.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 27-01-2022 14:24)