Zapoznanie studenta z wybranymi treściami dotyczącymi mechanizmów powstawania społeczeństwa konsumpcyjnego, jego cechami i mechanizmami, z uwzględnieniem procesów historycznych i aktualnych trendów. Istotne jest zaakcentowanie zarówno uwarunkowań historycznych dotyczących globalnych przemian społecznych, jak i refleksja nad współczesnymi przemianami określanymi mianem globalizacji.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Wykłady
Konsumpcja w epoce przednowoczesnej
Społeczeństwo konsumpcji z perspektywy klasy próżniaczej T. Veblena
Społeczeństwo konsumpcyjne w ujęciu J. Baudrillarda
Konsumpcja jako fenomen społeczny w pracach Z. Baumana
Psychologiczne mechanizmy konsumpcji
W stronę społeczeństwa hiperkonsumpcji?
Kulturowe wymiary globalizacji
Ćwiczenia
Systemowe uwarunkowania współczesnej konsumpcji
Konsumpcja w Polsce: wyznaczniki i stan aktualny – przegląd badań
Wybrane obszary cywilizacji konsumpcji: masowa turystyka, reklama, moda
Konsumpcja a nierówności społeczne
Alternatywne style życia w społeczeństwie konsumpcji
Kreowanie postaw konsumpcyjnych: mechanizmy perswazji i wpływu społecznego
Konsumpcja wybranych grup społecznych: uwarunkowania i różnice
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, praca z tekstami źródłowymi, praca w grupie.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.