SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Społeczeństwo konsumpcji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Społeczeństwo konsumpcji
Kod przedmiotu 14.2--SocD-SK-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Projektowanie społeczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
  • dr hab. Jerzy Leszkowicz-Baczyński, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wybranymi treściami dotyczącymi mechanizmów powstawania społeczeństwa konsumpcyjnego, jego cechami i mechanizmami, z uwzględnieniem procesów historycznych i aktualnych trendów. Istotne jest zaakcentowanie zarówno uwarunkowań historycznych dotyczących globalnych przemian społecznych, jak i refleksja nad współczesnymi przemianami określanymi mianem globalizacji.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Konsumpcja w epoce przednowoczesnej
  2. Społeczeństwo konsumpcji z perspektywy klasy próżniaczej T. Veblena
  3. Społeczeństwo konsumpcyjne w ujęciu J. Baudrillarda
  4. Konsumpcja jako fenomen społeczny w pracach Z. Baumana
  5. Psychologiczne mechanizmy konsumpcji
  6. W stronę społeczeństwa hiperkonsumpcji?
  7. Kulturowe wymiary globalizacji

 

Ćwiczenia

  1. Systemowe uwarunkowania współczesnej konsumpcji
  2. Konsumpcja w Polsce: wyznaczniki i stan aktualny – przegląd badań
  3. Wybrane obszary cywilizacji konsumpcji: masowa turystyka, reklama, moda
  4. Konsumpcja a nierówności społeczne
  5. Alternatywne style życia w społeczeństwie konsumpcji
  6. Kreowanie postaw konsumpcyjnych: mechanizmy perswazji i wpływu społecznego
  7. Konsumpcja wybranych grup społecznych: uwarunkowania i różnice

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, praca z tekstami źródłowymi, praca w grupie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

FORMA ZALICZENIA WYKŁADU

Egzamin

Zasady uzyskania oceny z wykładu

Ocena z egzaminu pisemnego – próg punktowy 50%

Ćwiczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Zaliczenie na ocenę

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Przygotowanie prezentacji (poprawny wybór literatury, sposób prezentacji, krytyczna analiza, inicjowanie dyskusji).

Ocena z prezentacji jest oceną z ćwiczeń.

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Średnia arytmetyczna oceny z wykładu i oceny z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Aldridge A.,  Konsumpcja, Warszawa 2006.
  2. Appadurai A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005.
  3. Baudrillard J.,  Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Warszawa 2006.
  4. Bell D., Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa 1994.
  5. Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, Warszawa 2009.
  6. Bauman Z., Konsumowanie życia, Kraków 2009.
  7. Veblen T., Teoria klasy próżniaczej, Warszawa 2008.
  8. Zawadzka A., Górnik-Durose M. (red.), Życie w konsumpcji, konsumpcja w życiu. Psychologiczne ścieżki współzależności, Sopot 2010.
  9. Krajewski M., Kultury alternatywne i konsumpcja, Kultura Współczesna nr 3/2004.

Literatura uzupełniająca

  1. Barber B. R., Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, Warszawa 2009.
  2. Golka M. (red.), W cywilizacji konsumpcyjnej, Poznań 2005.
  3. Podemski K., Socjologia podróży, Poznań 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 27-01-2022 14:40)