SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Spójność społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Spójność społeczna
Kod przedmiotu 14.2--PrSpD-SS-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Projektowanie społeczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mariusz Kwiatkowski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie uczestników do analizy zjawisk i procesów społecznych z perspektywy spójności społecznej oraz do projektowania i wdrażania interwencji społecznych służących wzmocnieniu spójności w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładów

  1. Koncepcje spójności społecznej i ich zastosowanie
  2. Koncepcja spójności społecznej w Unii Europejskiej
  3. Polityka spójności w Polsce
  4. Polityka spójności w skali regionalnej i lokalnej
  5. Degradacja przestrzeni a spójność społeczna
  6. Nierówności ekonomiczne a spójność społeczna
  7. Wielokulturowość a spójność społeczna

Zakres tematyczny ćwiczeń        

  1. Diagnozowanie spójności społecznej
  2. Strategie wzmacniania spójności społecznej
  3. Ewaluacja strategii służących wzmacnianiu spójności społecznej

Metody kształcenia

Wykłady: wykłady konwersatoryjne

Ćwiczenia: analizy przypadków z użyciem metod mobilnych (wizyty studyjne, spacery badawcze)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Egzamin

Zasady uzyskania oceny z wykładu

Egzamin – warunek uzyskania pozytywnej oceny – uzyskanie 50% punktów

Ćwiczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Zaliczenie na ocenę

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Analiza przypadku i prezentacja (zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu, poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału).

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Golinowska S., Kocot E., Spójność społeczna. Stan i perspektywy rozwoju społecznego kraju w przekrojach regionalnych, Scholar, Warszawa 2013.
  2. Witkowski M., Wódz K., Zarządzanie spójnością społeczną: globalne wizje i lokalne praktyki, Dąbrowa Górnicza 2016.

Literatura uzupełniająca

  1. Cantle T., Community Cohesion. A New Framework for Race and Diversity, Palgrave Macmillan, London 2008.
  2. Kwiatkowski M., Rewitalizacja a spójność lokalna. Rola ekonomii społecznej, „Studia Regionalne i Lokalne” nr 1, 2021.
  3. Kwiatkowski M., Mielczarek-Żejmo A., Strouhal M. (red.), Multiculturalism. From Crisis to Renewal?, Karolinum, Prague 2020.
  4. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds.,Knowledge On The Move. Studies on Mobile Social Education,  Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
  5. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Teaching On The Move. Teacher’s Toolkit, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
  6. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Learning On The Move. Students’ Handbook, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 27-01-2022 12:06)