Celem przedmiotu jest opanowanie podstaw wiedzy o formach i technikach wpływu społecznego. Umiejętność identyfikacji oraz rozumienia formalnych i nieformalnych technik stosowanych w komunikacji społecznej.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Tematyka wykładów:
Społeczne tworzenie rzeczywistości. Teoria i praktyki komunikowania znaczeń: przegląd stanowisk i kierunków badawczych
Badanie życia codziennego. Komunikacja niewerbalna: gesty, emocje, tożsamości
Społeczne reguły interakcji. Manipulowanie emocjami i przekazem
Socjotechniczne aspekty procesów kształtowania postaw i zachowań. Kształtowanie więzi i norm: przegląd teorii i badań
Pojęcie i problematyka stereotypów. Źródła i mechanizmy stereotypizacji: przegląd teorii i badań
Tematyka ćwiczeń:
Konformizm w relacjach społecznych. Formy i rodzaje: przegląd zagadnień
Czynniki wzmacniające i osłabiające zachowania konformistyczne. Przegląd i analiza wybranych eksperymentów psychologicznych
Stereotypy. Funkcje poznawcze i praktyczne: przegląd stanowisk
Stereotypy ról społecznych i grup etnicznych jako narzędzie wpływu społecznego
Techniki redukcji stereotypów i form dystansu społecznego
Metody kształcenia
Wykład. Analiza przypadków. Dyskusja, prezentacje, prace pisemne.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład
FORMA ZALICZENIA WYKŁADU
Zaliczenie na ocenę
Zasady uzyskania oceny z wykładu
Uzyskanie minimum 50% punktacji z kolokwium obejmującego tematykę wykładów.
Ćwiczenia
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ
Zaliczenie na ocenę
Na podstawie prezentacji i kolokwium
Student/ka w ramach prezentacji omawia wybrany przez siebie stereotyp i przedstawia analizę jego genezy i funkcji w relacjach społecznych.
Kolokwium obejmujące tematykę ćwiczeń.
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń
Przeprowadzenie prezentacji raz uzyskanie minimum 50% punktów z kolokwium.
Ocena końcowa
Zasady uzyskania oceny końcowej
Średnia ocen z ćwiczeń i wykładu.
Literatura podstawowa
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, przeł. B. Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2016.
Giddens A., Socjologia, przeł. O. Siara, A. Szulżycka, P. Tomanek, PWN, Warszawa 2012.
Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. P. Śpiewak, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.
Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, przeł. A. Kacmajor i M. Kacmajor, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
Pawełczyk P., Socjotechniczne aspekty gry politycznej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2000.
Roberts B., Micro Social Theory, Palgrave Macmillan, Basingstoke 2006.
Literatura uzupełniająca
Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, PWN, Warszawa 2006.
Karwat M., Sztuka manipulacji politycznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1998.
Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 27-01-2022 10:00)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.