SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Emisja i higiena głosu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Emisja i higiena głosu
Kod przedmiotu 05.0-WP-RzK-EHG
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu. Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka

Zakres tematyczny

Cele i zadania przedmiotu emisja głosu.

Ciało jako zbiór rezonatorów (rezonatory: głowowy, piersiowy, brzuszny; sposoby kierowania dźwięku, praca nad barwą głosu).

Głos – podstawowym narzędziem pracy nauczyciela (środek przekazu dydaktycznego, budowanie autorytetu nauczyciela).

Głos jako podstawowe narzędzie autoprezentacji, ekspresji, komunikacji. Konteksty kształcenia emisyjnego (ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy).

Sztuka mówienia sztuka śpiewania (ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacji).

Praca z tekstem – praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych.

Higiena głosu (najczęstsze dolegliwości i schorzenia głosowe, uwarunkowania).

Ćwiczenia relaksacyjne pomocne w prawidłowej emisji głosu.

Profilaktyka i rehabilitacja głosu.

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy, gry emisyjne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie oceny aktywności studentów, oceny ich udziału w warsztatach emisyjnych i w dyskusji, oceny pracy pisemnej i autoprezentacji.

Dopuszcza się nieobecność usprawiedliwioną na 2 godzinach zajęć. W przypadku większej liczby godzin nieobecności studenta weryfikacja efektów odbywa się w czasie konsultacji

Literatura podstawowa

  1. Kataryńczuk-Mania L., red., Emisja głosu z perspektywy pedagogicznej, artystycznej i terapeutycznej, Zielona Góra 2020.
  2. Kisiel M., Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno - wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza 2012
  3. Gawrońska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001
  4. .Grombel B.E. i In., Zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001.
  5. Kataryńczuk-Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.

Literatura uzupełniająca

1.       Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.

2.      Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997.

3.      Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1999.

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-02-2022 11:22)