SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-RzK-PRCZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Rozszerzenie świadomości teoretycznej studentów w zakresie prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka w ciągu całego życia, uwzględniając normatywne kryzysy rozwojowe w różnych aspektach. Dokonanie analizy wybranych koncepcji teoretycznych ujmujących różne konteksty rozwoju psychicznego jednostki, uwarunkowania rozwoju i prawidłowości funkcjonowania w różnych okresach życia człowieka .
W prezentacji problematyki rozwoju człowieka w różnych fazach ukazane będą wymagania i normy społeczne warunkujące proces rozwoju psychicznego, a także wewnętrzne uwarunkowania dylematów, przed którymi staje jednostka. Analizie poddane zostaną źródła potencjalnych kryzysów oraz sposoby radzenia sobie z nimi. Analizie podane będą teorie rozwoju człowieka - perspektywa biologiczna, behawioralna i poznawcza. Analiza zmian rozwojowych. Teorie rozwoju: fazowe (Z. Freud, J. Piaget, teorie związków z obiektem, E. Erikson), sekwencyjne (A. Maslow, teorie neopiagetowskie), cykliczne (D. Lewinson, E. Duvall, R.Havinghurst), liniowe (B. Skinner, A. Bandura), wielopłaszczyznowe (L. Wygotski, M Tyszkowa, P. Baltes). Obszary rozwojowe. Charakterystyka poszczególnych faz: od rozwoju somatycznego noworodka do starości. Charakterystyka wybranych zaburzeń rozwojowych. Teratogeny. Rola relacji społecznych w rozwoju jednostki. Płeć a rozwój.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia
Zaliczenie ćwiczeń uzyska student oceniony pozytywnie ze względów merytorycznych na każdym z ćwiczeń oraz uzyska pozytywną ocenę z testu( 65%) i przygotuje projekt
Oceną końcową będzie średnia z ocen cząstkowych
Bee H., Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2006.
Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 2011.
Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa 2007.
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. t.1. Warszawa 2007.
Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) , Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa 2007.
Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) ,Psychologia rozwoju człowieka. t.3. Warszawa 2007
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-02-2022 07:55)