SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia
Kod przedmiotu 14.4-WP-RzK-PRCZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

 

Rozszerzenie świadomości teoretycznej studentów w zakresie prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka w ciągu całego życia, uwzględniając normatywne kryzysy rozwojowe w różnych aspektach. Dokonanie analizy wybranych koncepcji teoretycznych ujmujących różne konteksty rozwoju psychicznego jednostki, uwarunkowania rozwoju i prawidłowości funkcjonowania w różnych okresach życia człowieka .

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

W prezentacji problematyki  rozwoju człowieka w różnych fazach ukazane będą wymagania i normy społeczne  warunkujące proces rozwoju psychicznego, a także wewnętrzne uwarunkowania dylematów, przed którymi staje jednostka. Analizie poddane zostaną źródła potencjalnych kryzysów oraz sposoby radzenia sobie z nimi.  Analizie podane będą teorie rozwoju człowieka - perspektywa biologiczna, behawioralna i poznawcza. Analiza zmian rozwojowych. Teorie rozwoju: fazowe (Z. Freud, J. Piaget, teorie związków z obiektem, E. Erikson), sekwencyjne (A. Maslow, teorie neopiagetowskie), cykliczne (D. Lewinson, E. Duvall, R.Havinghurst), liniowe (B. Skinner, A. Bandura), wielopłaszczyznowe (L. Wygotski, M Tyszkowa, P. Baltes). Obszary rozwojowe. Charakterystyka poszczególnych faz: od rozwoju somatycznego noworodka do starości. Charakterystyka wybranych zaburzeń rozwojowych. Teratogeny. Rola relacji społecznych w rozwoju jednostki. Płeć a rozwój.

Metody kształcenia

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Zaliczenie ćwiczeń uzyska student oceniony pozytywnie ze względów merytorycznych na każdym z ćwiczeń oraz uzyska pozytywną ocenę z testu( 65%)  i przygotuje projekt 

Oceną końcową będzie średnia z ocen cząstkowych

 

Literatura podstawowa

  • Bee H., Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2006.

  • Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 2011.

  • Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa 2007.

  • Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. t.1. Warszawa 2007.

  • Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) , Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa 2007.

  • Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) ,Psychologia rozwoju człowieka. t.3. Warszawa 2007

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-02-2022 07:55)