SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka wychowania w resocjalizacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka wychowania w resocjalizacji
Kod przedmiotu 05.9-WP-RzK-MWR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami związanymi z metodyką wychowania, ukazanie współczesnych metod wychowania, zapoznanie z warunkami kształtowania postawy asertywnej u wychowanka.

Wymagania wstępne

Student zna podstawowe pojęcia dotyczące wychowania oraz koncepcje wyjaśniające funkcjonowanie wychowanka w środowisku społecznym

Zakres tematyczny

Wykład 

Przedmiot i podstawowe zadania metodyki pracy wychowawczej

Sylwetka osobowościowa dobrego nauczyciela –wychowawcy

Charakterystyka metod pracy w poszczególnych placówkach wychowawczo-resocjalizacyjnych  

Ćwiczenia:

 Wprowadzenie w terminologię metodyki wychowawczej,  

Współpraca pedagoga resocjalizacyjnego  z rodzicami

Innowacyjne metody i narzędzia pracy wychowawczej

Rozwiązywanie konfliktów i zachowania asertywne

Kształtowanie charakteru wychowanka i jego umiejętności społecznych

Metody kształcenia

Wykład problemowy, pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena aktywnego udziału w zajęciach ćwiczeniowych wg przygotowanych kryteriów obejmujących wiedzę merytoryczną

Egzamin – 60% maksymalnej liczby punktów – ocena dost., 70% - dst+; 80% - db; 90% - db+; 100% - bdb

Na ćwiczeniach dopuszcza się jedną nieobecność nieusprawiedliwioną studenta. Pozostałe nieobecności należy rozliczyć w ramach konsultacji, po uzgodnieniu ich zakresu z prowadzącym.

Studenci funkcjonujący w ramach IOS realizują program zgodnie z Regulaminem studiów

Literatura podstawowa

Kamińska, U. (2003). Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Gajewska, G. (2009). Pedagogika opiekuńcza: elementy metodyki. Zielona Góra: Gaja.

Literatura uzupełniająca

Faber, A. i Mazlish, E. (2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań: Media Rodzina.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-02-2022 13:09)