SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka wychowania w resocjalizacji |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-RzK-MWR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami związanymi z metodyką wychowania, ukazanie współczesnych metod wychowania, zapoznanie z warunkami kształtowania postawy asertywnej u wychowanka.
Student zna podstawowe pojęcia dotyczące wychowania oraz koncepcje wyjaśniające funkcjonowanie wychowanka w środowisku społecznym
Wykład
Przedmiot i podstawowe zadania metodyki pracy wychowawczej
Sylwetka osobowościowa dobrego nauczyciela –wychowawcy
Charakterystyka metod pracy w poszczególnych placówkach wychowawczo-resocjalizacyjnych
Ćwiczenia:
Wprowadzenie w terminologię metodyki wychowawczej,
Współpraca pedagoga resocjalizacyjnego z rodzicami
Innowacyjne metody i narzędzia pracy wychowawczej
Rozwiązywanie konfliktów i zachowania asertywne
Kształtowanie charakteru wychowanka i jego umiejętności społecznych
Wykład problemowy, pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena aktywnego udziału w zajęciach ćwiczeniowych wg przygotowanych kryteriów obejmujących wiedzę merytoryczną
Egzamin – 60% maksymalnej liczby punktów – ocena dost., 70% - dst+; 80% - db; 90% - db+; 100% - bdb
Na ćwiczeniach dopuszcza się jedną nieobecność nieusprawiedliwioną studenta. Pozostałe nieobecności należy rozliczyć w ramach konsultacji, po uzgodnieniu ich zakresu z prowadzącym.
Studenci funkcjonujący w ramach IOS realizują program zgodnie z Regulaminem studiów
Kamińska, U. (2003). Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Gajewska, G. (2009). Pedagogika opiekuńcza: elementy metodyki. Zielona Góra: Gaja.
Faber, A. i Mazlish, E. (2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań: Media Rodzina.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-02-2022 13:09)