SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnostyka niedostosowania społecznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnostyka niedostosowania społecznego
Kod przedmiotu 14.2-WP-RzK-DNS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Monika Kaczmarczyk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student posiądzie wiedzę na temat zjawiska niedostosowania społecznego i jego interpretacji naukowej w różnorodnych koncepcjach teoretycznych oraz w odniesieniu do patologii życia społecznego. Pozna przyczyny i przejawy niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, sposoby funkcjonowania osób niedostosowanych i zagrożonych niedostosowaniem w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym. Ponadto zdobędzie wiadomości odnoszące się do diagnozy niedostosowania społecznego, resocjalizacji i profilaktyki.

Wymagania wstępne

Zainteresowanie tematyką z zakresu patologii społecznych, wiedza o problemach społecznych.

Zakres tematyczny

WYKŁAD

  1. Niedostosowanie społeczne, asocjalność i demoralizacja – wyjaśnienie pojęć oraz powiązań z resocjalizacją w strukturze życia społecznego.

  2. Podmiot i przedmiot pracy resocjalizacyjnej w obszarach niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży.

  3. Zaburzenia w zachowaniu dzieci, młodzieży i dorosłych w odniesieniu do obszarów obszarów życia społecznego.

  4. Typologie oraz klasyfikacja NS i wykolejenia społecznego w ujęciu interdyscyplinarnym.

ĆWICZENIA

  1. problem niedostosowania społecznego w instytucjach (Szkoła, internat, Szkolne Ośrodki Socjoterapeutyczne, Pogotowia Opiekuńcze, i inne placówki z zakresu pomocy, opieki, wsparcia, wychowania i resocjalizacji).

  2. Czynniki ryzyka niedostosowania społecznego w relacjach subkulturowych, sektach i organizacjach dewiacyjnych.

  3. Czynniki warunkujące przebieg procesu niedostosowania społecznego i resocjalizacji ( zaburzenia procesu wychowania w rodzinie, style wychowania, postawy rodzicielskie )

  4. Pomoc niedostosowanym społecznie ( formy, metody, środki, organizacje i instytucje).

  5.  Przemoc wobec dziecka w rodzinie.

  6. Street working.

  7. Syndrom DDA, DDD.

  8. Etyka zawodu w pracy z niedostosowanymi społecznie.

  9. Główne problemy w terapii i resocjalizacji nieletnich niedostosowanych. 

  10. Procedury działań podejmowanych wobec osób przejawiających symptomy niedostosowania społecznego.

Metody kształcenia

Projekcja filmowa, dyskusja, pogadanka, objaśnienie, prezentacje, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: kolokwium pisemne: test z pytaniami (zadaniami) otwartymi.

Ćwiczenia: zaliczenie ustne / kolokwium.

Przy ocenie kolokwium i testu obowiązuje następująca skala:

94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.

Na zajęciach dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną studenta. Pozostałe nieobecności należy rozliczyć w ramach konsultacji, po uzgodnieniu ich zakresu z prowadzącym

Studenci, którzy otrzymali IOS: wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji lub przeprowadzenie badań i prezentacja ich wyników podczas zajęć lub w godzinach konsultacji.

Literatura podstawowa

  1. Urban B., Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze, Warszawa, 2021

  2. Kamiński A., Dobijański M., Niedostosowanie społeczne nieletnich. Profilaktyka i resocjalizacja, Siedlce, 2020

  3. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008

  4. Szymański A. Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży. wybrane problemy. Warszawa 2010.

  5. Flegel K., Morrison J., Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą, Kraków 2018

  6. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji : obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 12-02-2022 21:47)