SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnostyka niedostosowania społecznego |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-RzK-DNS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Student posiądzie wiedzę na temat zjawiska niedostosowania społecznego i jego interpretacji naukowej w różnorodnych koncepcjach teoretycznych oraz w odniesieniu do patologii życia społecznego. Pozna przyczyny i przejawy niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, sposoby funkcjonowania osób niedostosowanych i zagrożonych niedostosowaniem w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym. Ponadto zdobędzie wiadomości odnoszące się do diagnozy niedostosowania społecznego, resocjalizacji i profilaktyki.
Zainteresowanie tematyką z zakresu patologii społecznych, wiedza o problemach społecznych.
WYKŁAD
Niedostosowanie społeczne, asocjalność i demoralizacja – wyjaśnienie pojęć oraz powiązań z resocjalizacją w strukturze życia społecznego.
Podmiot i przedmiot pracy resocjalizacyjnej w obszarach niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży.
Zaburzenia w zachowaniu dzieci, młodzieży i dorosłych w odniesieniu do obszarów obszarów życia społecznego.
Typologie oraz klasyfikacja NS i wykolejenia społecznego w ujęciu interdyscyplinarnym.
ĆWICZENIA
problem niedostosowania społecznego w instytucjach (Szkoła, internat, Szkolne Ośrodki Socjoterapeutyczne, Pogotowia Opiekuńcze, i inne placówki z zakresu pomocy, opieki, wsparcia, wychowania i resocjalizacji).
Czynniki ryzyka niedostosowania społecznego w relacjach subkulturowych, sektach i organizacjach dewiacyjnych.
Czynniki warunkujące przebieg procesu niedostosowania społecznego i resocjalizacji ( zaburzenia procesu wychowania w rodzinie, style wychowania, postawy rodzicielskie )
Pomoc niedostosowanym społecznie ( formy, metody, środki, organizacje i instytucje).
Przemoc wobec dziecka w rodzinie.
Street working.
Syndrom DDA, DDD.
Etyka zawodu w pracy z niedostosowanymi społecznie.
Główne problemy w terapii i resocjalizacji nieletnich niedostosowanych.
Procedury działań podejmowanych wobec osób przejawiających symptomy niedostosowania społecznego.
Projekcja filmowa, dyskusja, pogadanka, objaśnienie, prezentacje, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: kolokwium pisemne: test z pytaniami (zadaniami) otwartymi.
Ćwiczenia: zaliczenie ustne / kolokwium.
Przy ocenie kolokwium i testu obowiązuje następująca skala:
94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.
Na zajęciach dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną studenta. Pozostałe nieobecności należy rozliczyć w ramach konsultacji, po uzgodnieniu ich zakresu z prowadzącym
Studenci, którzy otrzymali IOS: wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji lub przeprowadzenie badań i prezentacja ich wyników podczas zajęć lub w godzinach konsultacji.
Urban B., Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze, Warszawa, 2021
Kamiński A., Dobijański M., Niedostosowanie społeczne nieletnich. Profilaktyka i resocjalizacja, Siedlce, 2020
Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008
Szymański A. Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży. wybrane problemy. Warszawa 2010.
Flegel K., Morrison J., Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą, Kraków 2018
Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji : obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008
Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 12-02-2022 21:47)