SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedsiębiorczość - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedsiębiorczość
Kod przedmiotu 14.3-WE-BEP-P
Wydział Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki
Kierunek Biznes elektroniczny
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. inż. Justyna Patalas-Maliszewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Projekt 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z istotą przedsiębiorczości, z zasadami przygotowania strategii prowadzenia firmy oraz z zasadami prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Wykształcenie praktycznych umiejętności w zakresie przygotowania biznes planu działalności gospodarczej.

Wymagania wstępne

Znajomość ekonomiki przedsiębiorstwa oraz zagadnień związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem.

Zakres tematyczny

 

Wykład: 2h (S- studia stacjonarne, N - studia niestacjonarne)

SW1 (NW1): Definicje przedsiębiorczości, zagadnienie innowacyjności, formy prawne przedsiębiorstw.

SW2 (NW2): Charakterystyka przedsiębiorstw typu Spin out, Spin off.

SW3 (NW3): Możliwości współpracy ze sfera badawczo-rozwojową: inkubatory przedsiębiorczości.

SW4 (NW3): Biznes plan – pojęcie, funkcje, struktura biznes planu.

SW5 (NW4): Plan strategiczny biznes planu: cele strategiczne, plan startegiczy, charakterystyka otoczenia bliższego i dalszego firmy.

SW6 (NW4): Plan marketingowy w biznes planie: analiza konkurencji za pomocą metody benchmarking

SW7-SW8 (NW5): Plan marketingowy w biznes planie: analiza trendów branżowych, analiza potencjalnych klientów, analiza potencjalnej ceny, przygotowanie strategii promocji.

SW9 (NW6): Plan organizacyjny: organizacja i zarządzanie zasobami ludzkimi i planowanie infrastruktury;

SW10 - SW11 (NW8): Plan techniczny: planowanie inwestycji.

SW12-SW13 (NW9) Plan finansowy: analiza finansowa: bilans, rachunek zysków i strat, przepływy finansowe.

SW14 (NW9) Przeprowadzenie oceny ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej.

SW15 (NW9) Kolokwium

Ćwiczenia:

SC1-SC2 (NC1): Koncepcja/idea przedsiębiorstwa (start up).

SC3 (NC2): Założenia do biznes planu

SC4-SC5 (NC3): Plan strategiczny biznes planu: cele strategiczne, plan strategiczny,

SC6 (NC4): Plan strategiczny biznes planu: charakterystyka otoczenia bliższego i dalszego firmy.

SC7 (NC5): Plan marketingowy w biznes planie: analiza konkurencji za pomocą metody benchmarking

SC8-SC9 (NC6): Plan marketingowy w biznes planie: analiza trendów branżowych

SC9 (NC7): Plan marketingowy w biznes planie: analiza potencjalnych klientów

SC11 (NC8):  Plan marketingowy w biznes planie: analiza potencjalnej ceny, przygotowanie strategii promocji.

SC12 (NC8): Plan organizacyjny: organizacja i zarządzanie zasobami ludzkimi i planowanie infrastruktury;

SC13 (NC8): Plan finansowy: analiza finansowa: bilans

SC14 (NC8): Plan finansowy: analiza finansowa: rachunek zysków i strat, przepływy finansowe.

SC15 (NC9): Ryzyko w działalności gospodarczej.

Metody kształcenia

Wykład - wykład konwencjonalny z wykorzystaniem wideoprojektora.

Projekt - zajęcia praktyczne w grupach projektowych, dyskusje, analiza rozwiązań.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - sprawdzian w formie pisemnej, realizowany na koniec semestru.

Projekt – ocena końcowa stanowi sumę ważoną ocen uzyskanych za realizację poszczególnych cząstkowych projektów, ostatecznego projektu oraz formy jego prezentacji. Wkład poszczególnych elementów oceny: ocena cząstkowych projektów: 50%; ocena końcowego projektu i zawartego w nim materiału - 50%.

Ocena końcowa = 50 % oceny zaliczenia z formy zajęć wykład + 50 % oceny zaliczenia z formy zajęć projekt.

Literatura podstawowa

1. Zhuo J., Menedżer na starcie. Nowa rola, nowe wyzwania - jak przetrwać trudne początki, MT Biznes, 2020.

2. Szpakowski M.K., Przedsiębiorczość Zarządzanie przedsiębiorstwem od A do Z, Knowledge Innovation Centre, 2018.

3.  Patalas-Maliszewska, J., Kłos, S., Determinanty rozwoju przedsiębiorstw w aspekcie zarządzania wiedzą, Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2013. 

Literatura uzupełniająca

-

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. inż. Justyna Patalas-Maliszewska (ostatnia modyfikacja: 08-04-2022 15:41)