SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyczna nauka języka rosyjskiego II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyczna nauka języka rosyjskiego II
Kod przedmiotu 09.6-WH-FRSP-PNJR2-S16
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia rosyjska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania rosyjski
Sylabus opracował
  • dr Aleksandra Urban-Podolan
  • dr hab. Małgorzata Łuczyk, prof. UZ
  • dr Nel Bielniak
  • dr Agnieszka Łazar
  • dr Jolanta Fainstein
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyczna nauka języka rosyjskiego 2 - ortografia - Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Praktyczna nauka języka rosyjskiego 2 - Leksyka i konwersacja - Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Praktyczna nauka języka rosyjskiego 2 - Ćwiczenia z tekstem - Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Praktyczna nauka języka rosyjskiego 2 - Rozumienie ze słuchu - Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

ORTOGRAFIA: Rozwój i doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem rosyjskim w piśmie.

LEKSYKA I KONWERSACJA: Osiągnięcie biegłości językowej na poziomie średnio-zaawansowanym poprzez utrwalanie nawyków językowych zdobytych na poprzednich semestrach oraz dalsze kształcenie umiejętności posługiwania się językiem rosyjskim w mowie i piśmie na określonym tematycznie materiale językowym.

ĆWICZENIA Z TEKSTEM: Utrwalanie i doskonalenie umiejętności językowych nabytych w poprzednich semestrach poprzez dalsze rozwijanie sprawności (czytania, rozumienia, pisania, mówienia, tłumaczenia) oraz pogłębianie kompetencji językowej w oparciu o teksty literackie.

ROZUMIENIE ZE SŁUCHU: Kształtowanie sprawności rozumienia mowy obcojęzycznej ze słuchu i mówienia. Rozumienie ogólnego sensu oraz intencji wypowiedzi rodzimych użytkowników języka oraz sensu autentycznych wypowiedzi w zróżnicowanych warunkach odbioru. Rozumienie ogólnego sensu prostych wypowiedzi zawierających niezrozumiałe elementy, których znaczenia student może domyślić się z kontekstu.

Wymagania wstępne

ORTOGRAFIA: Zaliczenie przedmiotu „Praktyczna nauka języka rosyjskiego I”.

LEKSYKA I KONWERSACJA: Zaliczenie przedmiotu „Praktyczna nauka języka rosyjskiego I”.

ĆWICZENIA Z TEKSTEM: Zaliczenie przedmiotu „Praktyczna nauka języka rosyjskiego I”.

ROZUMIENIE ZE SŁUCHU: Zaliczenie przedmiotu „Praktyczna nauka języka rosyjskiego I”.

Zakres tematyczny

ORTOGRAFIA: Wybrane zagadnienia z ortografii rosyjskiej. Pisownia samogłosek rosyjskich (samogłoski o, a; pisownia o nieakcentowanego, pisownia o w grupach –оро-, –оло-, samogłoski jotowane). Pisownia spółgłosek (spółgłoski twarde i miękkie, dźwięczne i bezdźwięczne, pisownia grup spółgłoskowych). Pisownia samogłosek po spółgłoskach ж, ш, ч, щ и ц. Funkcje znaku miękkiego. Pisownia znaku miękkiego rozdzielającego. Użycie znaku twardego. Pisownia spółgłosek podwójnych.

LEKSYKA I KONWERSACJA: Wprowadzenie i utrwalanie słownictwa z zakresu następującej tematyki: u lekarza; zdrowy tryb życia; sport i jego rola w życiu człowieka; kawiarnia i restauracja; sieci społecznościowe. Utrwalenie leksyki poprzez konstruowanie różnego rodzaju wypowiedzi ustnych i pisemnych (np.: pytania i odpowiedzi; układanie: dialogów, planu tekstu; opowiadanie; opis osoby, sytuacji; definiowanie wyrazów; sporządzenie słownika tematycznego i in.).

ĆWICZENIA Z TEKSTEM: praca z tekstami literackimi, których tematyka dotyczy wybranych z następujących zagadnień: u lekarza; zdrowy tryb życia; sport i jego rola w życiu człowieka; kawiarnia i restauracja; sieci społecznościowe. 

ROZUMIENIE ZE SŁUCHU: Rozumienie ogólnego sensu oraz intencji wypowiedzi rodzimych użytkowników języka oraz sensu autentycznych wypowiedzi w zróżnicowanych warunkach odbioru. Rozumienie ogólnego sensu prostych wypowiedzi zawierających niezrozumiałe elementy, których znaczenia student może domyślić się z kontekstu. Zakres tematyczny: u lekarza; zdrowy tryb życia; sport i jego rola w życiu człowieka; kawiarnia i restauracja; sieci społecznościowe.

Metody kształcenia

ORTOGRAFIA: Wykład konwersatoryjny, prezentacja, praca z książką, praca w grupach, ćwiczenia.

LEKSYKA I KONWERSACJA: Elementy wykładu konwersatoryjnego, gry dydaktyczne, praca w grupach, pogadanka, metoda sytuacyjna, prezentacja, praca z książką, zabawy inscenizacyjne, debata „za i przeciw”.

ĆWICZENIA Z TEKSTEM: Praca z tekstami literackimi (Indywidualna i grupowa), gry dydaktyczne, dyskusja, zabawy inscenizacyjne, ćwiczenia leksykalno-gramatyczne związane z omawianym tekstem.

ROZUMIENIE ZE SŁUCHU: Wykład konwersacyjny, metoda sytuacyjna, inscenizacja, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

ORTOGRAFIA: Zaliczenie z oceną na podstawie aktywności na zajęciach oraz kontroli bieżącej (różne rodzaje prac pisemnych).

LEKSYKA I KONWERSACJA: Zaliczenie z oceną na podstawie aktywności na zajęciach oraz kontroli bieżącej (różne rodzaje prac pisemnych – testy i sprawdziany, wypowiedzi ustne).

ĆWICZENIA Z TEKSTEM: Zaliczenie z oceną na podstawie aktywności na zajęciach, pozytywnych ocen z prac domowych oraz kontroli bieżącej (różne rodzaje prac pisemnych).

ROZUMIENIE ZE SŁUCHU: Zaliczenie z oceną na podstawie aktywności na zajęciach, kontroli bieżącej (wypowiedzi ustne i pisemne).

UWAGA: 

Warunkiem zaliczenia przedmiotu „Praktyczna nauka języka rosyjskiego II” jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich sprawności wchodzących w skład przedmiotu.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen ze wszystkich czterech sprawności wchodzących w skład modułu „Praktyczna nauka języka rosyjskiego II”.

Literatura podstawowa

WYBÓR:

ORTOGRAFIA: 

  1. Валгина Н.С., Светлышева В.Н., Русский язык. Орфография и пунктуация. Правила и упражнения, Москва 2002.
  2. Bartkiewicz W., Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda…, Warszawa 2008.
  3. Bobran M., i in. Ćwiczenia ortograficzne z języka rosyjskiego, Warszawa 1975.
  4. Dziewanowska, D., Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej, Warszawa 1999.
  5. Jahn M., Korycińska L, Poradnik ortograficzny dla Polaków. Język rosyjski, Warszawa-Kraków 1996.
  6. Розенталь Д.Э., Голуб И.Б., Русский язык: Орфография. Пунктуация, Москва 2005.
  7. Светлышева В.Н., Русский язык: Справочник для старшеклассников и поступающих в вузы, Москва 2007.
  8. Lachur Cz., Współczesny język rosyjski. System gramatyczny (z ćwiczeniami), Opole 1998.
  9. Большой толковый словарь русского языка, гл. ред. С.А. Кузнецов, СПб. 2000.
  10. Орфографические словари русского языка.

LEKSYKA I KONWERSACJA: 

  1. Zybert M, Новый диалог 3, Warszawa 2019.
  2. Ginter, A., Tulina-Blumenta I., Вот лексика! Repetytorium leksykalne z języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2015.
  3. А. Gołubiewa,  Русский язык сегодня, Warszawa 1998.
  4. А. Махнач, Из первых уст. Русский язык для среднего уровня, Warszawa 2014.
  5. Живем и учимся в России. Учебное пособие по русскому языку для иностранных учащихся, СПб 2003.
  6. Остановка.ру

Literatura będzie podawana na bieżąco przez prowadzącego zajęcia.

ĆWICZENIA Z TEKSTEM:

Wykaz tekstów literackich (lub/i ich fragmentów) będzie podawany do wiadomości studentów na początku semestru. Problematyka zawarta w lekturach uzależniona będzie od bloków tematycznych, na których realizację w danym semestrze zdecydował się w prowadzący zajęcia. 

ROZUMIENIE ZE SŁUCHU: 

  1. B. Konopka (red.) Język rosyjski. Teksty z testami na rozumienie ze słuchu i na czytanie ze zrozumieniem, Warszawa 2010.

  2. Wybrane teksty popularnonaukowe, nagrania dialogów, filmy w wersji oryginalnej, audycje radiowo-telewizyjne, teksty z literatury pięknej przeznaczone do ćwiczeń rozumienia mowy obcojęzycznej ze słuchu.

Literatura uzupełniająca

Materiały własne prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Łazar (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 23:48)