SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Muzyczno-lingwistyczne zajęcia w języku rosyjskim - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Muzyczno-lingwistyczne zajęcia w języku rosyjskim
Kod przedmiotu 09.1--FRP-MLZJR-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia rosyjska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania rosyjski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Łazar
  • dr Jolanta Fainstein
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest: Wyrobienie, kształtowanie i utrwalanie nawyków poprawnej wymowy, akcentuacji i intonacji rosyjskiej oraz wyuczenie i utrwalenie nowych słów fraz i zwrotów rosyjskojęzycznych poprzez pracę na nieskomplikowanych melodiach oraz prostych, rytmicznych tekstach. Rozwijanie kompetencji językowej studentów i sprawności językowych. Poszerzanie wiedzy realioznawczej. Ćwiczenie wszystkich czterech sprawności językowych (mówienia, słuchania, czytania i pisania). Zapoznanie się z wieloma odmianami języka na różnych jego poziomach (od piosenek tradycyjnych, do najnowszych przebojów). Wprowadzenie różnych sposobów mówienia, utrwalających poprawną wymowę i intonację.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Praca z piosenką (utwory ludowe, rozrywkowe, przyśpiewki) jako elementem zabawowym i motywującym. Nauka języka w oparciu o współczesne i klasyczne pieśni i piosenki rosyjskie, wiersze, łamańce językowe i powiedzenia.

W ramach pracy proponuje się wykorzystanie tekstów śpiewanych jako materiału do ćwiczeń ze słuchu, do ćwiczenia akcentu, wymowy, intonacji, do nauki słownictwa, umiejętności czytania ze zrozumieniem, jako materiału do dyskusji, nauki gramatyki, pisania. Śpiewanie piosenek i praca z ich tekstami (np. tekst z lukami, korygowanie błędów w tekście, wyszukiwanie w tekście słów i zwrotów z określonego zakresu tematycznego, np. opis przyrody, uczucia, określone części mowy itp), wskazywanie w tekście słów z konkretnymi dźwiękami, przekształcanie tekstu (np. zamiana form gramatycznych, dobór antonimów, synonimów etc.), przekształcanie utworu muzycznego w w dialog lub opowiadanie, wymyślanie tytułu lub planu wydarzeń dla wysłuchanej piosenki i itd.).

Metody kształcenia

Aktywne, świadome i krytyczne słuchanie, praca z tekstem, swobodna zamiana ról w utworze muzycznym, dyskusja, praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, prezentacja nagrań audiowizualnych metody aktywizujące, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie przedmiotu uwarunkowane jest uczęszczaniem na zajęcia (kontrola obecności) oraz zaliczeniem pracy projektowej i osiągnięciem wszystkich założonych efektów kształcenia (w minimalnym akceptowalnym stopniu – t.j. min. 50%).

Literatura podstawowa

Materiały autentyczne - zasoby internetowe, nagrania utworów muzycznych

Literatura uzupełniająca

  1. Остановка.ру
  2. Siek-Piskozub T. Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych., Warszawa 1994.
  3. Siek-Piskozub T., Wach A., Muzyka i słowa. Rola piosenki w procesie przyswajania języka obcego, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2006.
  4. Пословицы, поговорки, потешки, скороговорки. Популярное пособие для родителей и педагогов, Ярославль 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Łazar (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 07:39)